GENEALOGIA KORFANTYCH

Strona główna Fora Nasze drzewa GENEALOGIA KORFANTYCH

Ten temat zawiera 20 odpowiedzi, ma 9 głosów, i został ostatnio zaktualizowany przez  Janek1959 4 miesiące temu.

Przeglądajasz 15 wpisów - od 1 do 15 (z 21)
  • Autor
    Wpisy
  • #2293

    Damian Jureczko
    Administrator

    Biorąc pod uwagę, że GTG zajmuje się m.in. genealogią znanych Ślązaków w tym Wojciecha(Alberta) Korfantego, postanowiłem w tym miejscu przeanalizować dostępną i funkcjonującą już od jakiegoś czasu genealogię Rodu Korfantych.

    Pod podanym linkiem można zapoznać się z historią tej Rodziny. Jak widać jej korzenie sięgają XIII wieku. To opracowanie stworzył podobno jeden człowiek. Niestety nigdzie nie mogę znaleźć źródła. Rozpocząłem więc własne poszukiwania. Nie mam wśród swoich Przodków tego nazwiska, ale znam osoby , które je naszą. Przyznam , ze miło by było potwierdzić tak wspaniałe opracowanie. Jak się okazało problemy zaczęły się już na samym początku.
    Na stronie FS są dostępne księgi metrykalne parafii w Czeladzi. Znalazłem tam dzieci Mateusza Korfantego i jego Żony Doroty(brak podanego nazwiska rodowego). Jednak dojście do źródeł kolejnych faktów pozostaje w sferze marzeń. Możliwe, że część ksiąg już nie istnieje, ale wystarczyłoby potwierdzić choć część z tych informacji a już uprawdopodobniłoby to całe drzewo.
    Liczę, że z czasem pojawią się jakieś tropy odnośnie Korfantych, które potwierdzą lub obalą tę genealogię.Proszę zwrócić uwagę, że wśród Przodków Wojciecha są znane szlacheckie Rody. Może znawcy tematu wypowiedzą się w tym względzie .

    Pozdrawiam i zachęcam do drążenia tematu.
    Damian Jureczko

    • Ten temat został zmodyfikowany 3 lata, 1 miesiąc temu przez  Damian Jureczko.
    #2371

    Damian Jureczko
    Administrator

    Znalazłem zgon Bartolomeusza Korfantego w 1737r. w Siemianowicach. Wg powyższej genealogii jest to ojciec Mateusza, o którym pisałem wyżej. Powinien urodzić się 24.08.1643r. w Ołomuńcu. (Wcześniej przerobiłem pobieżnie genealogię od Wojciecha (Alberta) Korfantego do jego Przodka Mateusza i ogólnie wszystko się zgadza).
    Teraz wypadałoby sprawdzić powyżej. Na początek ślub Mateusza Korfantego i Doroty Mariny von Stirn herbu Leliwa w Poděbradach 15.05.1692r. oraz urodzenie Bartolomeusza w Ołomuńcu. Ale w necie chyba tego nie znajdę….

    Poniżej w załącznikach zgon Bartolomeusza w 1737r. i ur. Wojciecha syna Mateusza i Doroty – 1693r.

    Załączniki:
    You must be logged in to view attached files.
    #2377

    Rafał Jurowski
    Użytkownik

    W drzewie rodziny Korfantych pojawia się „Amanda Weronika von Jurowski herbu Lzawa”…pytanie czy to na pewno chodzi o rodzinę Jurowskich ? Obawiam się, że doszło do nieporozumienia. Rodzina Jurowskich posługiwała się (zgodnie z moją obecną widzą) jedynie herbem Przyjaciel. W żadnym herbarzu Jurowskcih herbu Lzawa nie odnotowano. Pewnie chodzi o nazwisko Zyrowski, Żyrowski, ta rodzina posługiwali się herbem Lzawa http://pl.wikipedia.org/wiki/Czewoja_(herb_szlachecki)

    W poniższej książce pojawia się Jan Żyrowski właściciel Półwsi, zapewne ojciec lub dziadek Amandy „Jurowski” to raczej wszystko wyjaśnia

    http://books.google.pl/books?id=DKhL_pqgDJAC&pg=PA79&lpg=PA79&dq=Zyrowski,+p%C3%B3%C5%82wie%C5%9B&source=bl&ots=uD8Om0JX8v&sig=gXg15eJ1Cnq4dtIZXYgSPUn5Jr4&hl=pl&sa=X&ei=LLM6VPPqGMPXaqC9gugI&ved=0CCcQ6AEwAQ#v=onepage&q=Zyrowski%2C%20p%C3%B3%C5%82wie%C5%9B&f=false

    Zresztą nie tylko ja mam wątpliwości 🙂

    http://www.worldvitalrecords.com/Zyrowski

    Pozdrawiam

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 3 lata, 1 miesiąc temu przez  Rafał Jurowski.
    #2423

    Damian Jureczko
    Administrator

    Zapewne masz rację. Wg genealogii Korfantych Amanda urodzona w Półwsi w 1623r. jest córką Andrzeja Feliksa von Jurowskiego herbu Lzawa i jego żony Apolonii Jadwigi de Warkocz.
    Faktycznie któryś z wymienionych Janów Żyrowskich ( patrz opracowanie , które wskazałeś w linku) mógłby być jej Dziadkiem lub nawet praDziadkiem.
    Damian Jureczko

    #2911

    Damian Jureczko
    Administrator

    Nasz Kolega Paweł Parys przysłał mi opracowanie genealogii matki Wojciecha Korfantego. Jak dotąd skupialiśmy się na linii ojcowskiej, a przecież matczyna tak samo ważna.

    „(…)Dnia 26-go kwietnia r.b. w Siemianowicach po długich i ciężkich cierpieniach zaopatrzona Sakramentami św. zasnęła w Bogu nasza najdroższa matka i babka ś.p. Karolina Korfantowa przeżywszy lat 78. Prosząc o pacierz za spokój Jej duszy zawiadamiają o zgonie pogrążeni w smutku Wojciech Korfanty, Andrzej Korfanty, Jan Korfanty, Rozalja z Korfantych Kozielska, Juljanna z Korfantych Szulcowa oraz synowie, zięciowie, wnuki i prawnuki. Nabożeństwo żałobne odbędzie się w sobotę, dnia 28-go kwietnia o godz. 7.30 rano w kościele parafjalnym św. Krzyża w Siemianowicach. Odprowadzenie zwłok na miejsce wiecznego spoczynku odbędzie się w niedzielę, dnia 29-go kwietnia o godz. 4.15 popołudniu z domu żałoby przy Szosie Mysłowickiej na cmentarz parafjalny w Siemianowicach.”

    „Polonia” nr 116 z 27 IV 1928

    Pradziadek Wojciecha Korfantego, włościanin (Erbbauer) Johann Klecha zmarł 17 IV 1836 roku w wieku 55 lat. Pochowano go trzy dni później na cmentarzu w Cieszowej. Przy zapisie zgonu podano, że pozostawił po sobie troje dzieci: Johanna (24 lata), Marię (19 lat) i Mathusa (17 lat). Zapis chrztu Johanna, urodzonego około 1812 roku, nie występuje w księgach parafialnych, są za to metryki Marii (6 XI 1815)[ Johann, jej ojciec, został określony mianem komornika (Einlieger)] i Mathusa (14 IX 1818), które pozwoliły stwierdzić, że ich matką była Catharina (Maria) Schytek (Schittek)[Dwie różne formy w zapisach, więc trudno stwierdzić, który z nich jest poprawny. Istnieje możliwość, że Catharina zmarła po 1815, a przed 1818 Johann ożenił się np. z jej siostrą Marią (to samo nazwisko), ale brak odnośnego zapisu w księgach małżeństw]. Wobec braku zapisów ich małżeństwa oraz urodzenia Johanna można wnioskować, że Klechowie, bezpośredni przodkowie Wojciecha Korfantego, zamieszkali na terenie parafii Sadów po 1812 roku, a w każdym razie przed listopadem 1815 roku.
    Dziadkowie Wojciecha Korfantego, włościanin (Bauer) Johann Klecha i Josepha Cyron (Czyroń, Czyron) pobrali się 16 X 1836 roku. W chwili ślubu pan młody miał 24 lata, panna młoda 18. Jej ojciec nazywał się Simon Cyron (ok. 1778 – 1 III 1847) i wykonywał zawód leśniczego (Förster)[Przy zapisach ślubu podawano tylko imię ojca. Simon zmarł na słabość starczą (Altersschwäche). Przy zapisie zgonu podano, że pozostała wdowa z dwojgiem dzieci]. Świadkami na ślubie byli Philipp Kruppa, nauczyciel (Schullehrer) z Olszyny i Nicolay Pałaszczyk, młynarz (Müller) z Kaliny. Mieli kilkoro dzieci:
    1. Carl (20 I 1838);
    2. Franz (12 III 1840);
    3. Pauline (22 X 1843);
    4. Alexander (1 III 1847);
    5. Carola (31 X 1849), urodzona o godzinie 5 wieczorem, ochrzczona 4 listopada, rodzicami chrzestnymi byli zagrodnik (Gärtner) Johann Geisler i karczmarz (Kretschmer) Johann Sowa z Kaliny;
    6. Johannes (17 II 1853).

    W dniu 10 II 1839 roku związek małżeński zawarł młodszy brat Johanna, 21-letni Matheus i Catharina, córka Macieya Sowy. Odnośnie Cyroniów to nazwisko to pojawia się dopiero w połowie lat 30. XIX wieku. Wtedy też ochrzczono dwoje dzieci o tym nazwisku – Marię Joannę Josephę (15 III 1836) i Albertha Wilhelma Josepha (20 IV 1840), dzieci leśniczego Simona i Antonii von Zaiczek (Zayczek)[Przy wpisie Marii podano, że jej rodzicami byli leśniczy Anton i Antonia v. Zaiczek (ewidentna pomyłka, chodziło o Simona), przy Albercie wpisano, że ojcem był emerytowany leśniczy (pens. Förster) Simon, matką Antonia v. Zayczek. Antonia musiała być wiele lat młodsza od Simona, bowiem Albert urodził się, kiedy jego ojciec miał ok. 62 lata]. Rodzicami chrzestnymi Marii byli Christian Rothee, urzędnik graniczny (Grenzbeamter) z Kolonii Hadry i wdowa (Wittwe) Caroline von Zaiczek, zaś Alberta Carl Michnik, nauczyciel (Schullehrer) z Cieszowej i Wilhelmine von Zayczek z Lisowa. Maria i Albert byli młodszym rodzeństwem Josephy, babci Wojciecha Korfantego. Wobec powyższego należy stwierdzić, że dziadkami Karoliny Klechy od strony matki byli leśniczy Simon Cyron i Antonia von Zaiczek (Zayczek).
    Dla porządku dodam jeszcze, że w 1833 roku 23-letni rolnik (Bauer) Mathus [Urodził się 11 IX 1811 jako syn Symona Klechy i Marii Banduch], syn zmarłego już wtedy Simona Klechy, ożenił się z 19-letnią Agnes, córką Valentina Konika (Koniga, Königa). Urodziły im się córki: Josepha (1835), Franzka (1840) i Sophia (1843). Możliwe, że Simon (zmarły przed 1833) i Johann (zmarły w 1836) byli braćmi.

    opracował Paweł Parys

    #2913

    Krzysztof Bulla
    Administrator

    Nie będę ukrywał, że genealogia matki Wojciecha Korfantego bardzo mnie interesuje, gdyż jestem spokrewniony z rodziną Klechów, a także kilkoma innymi, które się tu pojawiają. Dziękuje bardzo Pawłowi Parysowi, za przygotowanie tego opracowania, bo przynajmniej mam pewność, że nie popełniłem gdzieś jakiegoś błędu. Ja już od dłuższego czasu próbuje rozpracować rodzinę Klechów z Kaliny i muszę przyznać, że istnieją poważne braki w księgach, które uniemożliwiają mi połączenie wielu osób o nazwisku Klecha , jak i pociągnięcie wielu innych linii ze swojego drzewa. Wracając do rodziny Klechów to mogę od siebie dodać, że pradziadek Wojciecha Korfantego Johann Klecha (25 lat) z Kaliny wziął ślub z Kathariną Schitek (23 lata) dnia 28 stycznia 1810 roku. Niestety od tego momentu zaczynają się problemy, bo w księgach z Sadowa są ogromne luki. Jednak mogę podejrzewać, że w takim razie Johann Klecha mógł urodzić się 31 marca 1782 roku i być synem Lorenza Klechy i Sophi Railownej. Moje podejrzenia opieram na tym, iż zgodnie z aktem zgonu powinien urodzić się około 1781, znów według aktu ślubu około 1785 roku, czyli mamy duże prawdopodobieństwo, że faktycznie chodzi tu o rok 1782. Znów Lorenz Klecha i Sophia Railowna wzięli ślub 19 października 1780 roku, toteż można przypuszczać, że Lorenz Klecha urodził się 6 sierpnia 1760 roku i był synem Simona Klechy i Susanny Polaczkowej. Jeżeli wszystko, co tu napisałem było by prawdą to miałbym wspólnego przodka z Wojciechem Korfantym, gdyż moja 8xprababka Marianna Klecha była siostrą Lorenza Klechy. Jednak jak już pisałem na samym początku luki w metrykach jakie występują w parafii Sadów doprowadzają mnie do szału, bo nie jestem w stanie sprawdzić czy gdzieś nie popełniłem błędu.

    Jeżeli jeszcze chodzi o rodzinę Klechów to pierwsze wzmianki jakie o niej znalazłem pochodzą z 1729 roku. Znów w Kalinie pojawiają się po raz pierwszy w 1738 roku. Moim zdaniem rodzina ta musiała skądś przybyć, bo początkowo nazwisko było zapisywane w różny sposób, np. Kleska, Kleczka.

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 3 lata, 1 miesiąc temu przez  Krzysztof Bulla.
    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 3 lata, 1 miesiąc temu przez  Krzysztof Bulla.
    #2941

    Nazwisko Klecha występuje również w genealogii mojej rodziny Banduch i Kapica. Dlatego ten temat jest dla mnie bardzo ważny. W związku z tym mam kilka uwag i uzupełnień :
    1/ mam taki sam pogląd jak Krzysztof odnośnie przodków Johanna Klecha, mimo braku formalnych dokumentów potwierdzających, że jest on synem Lorenza Klecha i wnukiem Simona Klecha. Taką wersję przyjęłam już wcześniej w moich zapisach genealogicznych jako najbardziej prawdopodobną.
    2/ odnośnie małżeństwa Johanna Klecha i Cathariny Schittek córki Matheusa mam w swoich zapisach następujące fakty :
    – ślub ich odbył się 28.01.1810 r. w Boronowie, gdzie Catharina mieszkała. Zmarła 09.05.1832 r. w Kalinie. Zatem mało prawdopodobne jest aby Johann zawarł ponownie ślub z siostrą Cathariny. Trudno również jest określić datę urodzenia Cathariny. Z aktu ślubu wynika, że urodziła się w 1787 r., natomiast z aktu zgonu wynika rok urodzenia 1772. Trudność wyjaśnienia sprawy polega na tym, że występują braki w księgach chrztu 1787 – 1797 w parafii Boronów. natomiast w roku 1772 i latach sąsiednich w tej parafii brak zapisu o urodzeniu Cathariny Schittek córki Matheusa.
    – 19.03.1821 r. w Kalinie urodziło się jeszcze ich czwarte dziecko, córka Josepha
    3/ dodatkowo chciałam uzupełnić :
    – Johannowi Klecha i Josephie Cyroń urodziło się jeszcze siódme dziecko, córka Johanna – 11.03.1859 Bytków

    #2957

    Damian Jureczko
    Administrator

    Cieszę się, że temat się rozwija. W załączniku ustalona przez Was genealogia Wojciecha (Alberta) Korfantego od strony Matki Karoliny Korfanty z domu Klecha

    Damian Jureczko

    Załączniki:
    You must be logged in to view attached files.
    #2961

    Damian Jureczko
    Administrator

    25.10.1748r. w Koszęcinie par. Sadów urodził się Simon , syn Andreasa Kleczkow i Marianny Kruzowny. Forma Klecza, Klesza może być tożsama z Klecha (zapisywano przecież także Kleska). Może to kolejny Przodek.

    Damian

    #2975

    Krzysztof Bulla
    Administrator

    Być może, ale nawet jeżeli była by to prawda to ta para dość szybko opuściła Sadów, gdyż 7 lutego 1746 roku ślub bierze Andrzej Kendzka i Marianna Kruzowa z Trzebienia. Znów jak wspomniałeś 25 października 1748 roku Andrzejowi Kleczce i Mariannie Kruzownej rodzi się dziecko o imieniu Szymon. Jednak od tego momentu nie natknąłem się na żaden ślad tej pary. W związku z tym ta para musiała gdzieś wyjechać, albo zmienić nazwisko.

    Jeżeli chodzi o najstarszych przedstawicieli rodziny Klecha w Sadowie to przypomnę to co już wcześniej wspominałem. Po raz pierwszy rodzina Klecha pojawia się w Sadowie 30 stycznia 1736 roku i jest to ślub mojego 9xpradziadka Szymona Klechy i Zuzanny Polaczkowej. Ta para miała 10 dzieci: Tomasza (ur. 1738), Andrzeja (ur. 1740), Grzegorza (ur. 1743), Marianne (ur. 1745), Agnieszkę (ur. 1747), Marianne (ur. 1750), Mikołaja (ur. 1742), Szymona (ur. 1755), Mateusza (ur. 1759), Wawrzyńca (1760). Prawdopodobnie bratem Szymona Klechy jest Andrzej Klecha, który osiadł w Boronowie. Miał on dwie żony: pierwsza Maria Lubeczonka (ślub w 1729 r.), druga Gertruda Swiertzowna (ślub w 1734 r.). Jednak na pewno nie jest to ten Andrzej o, którym pisze Damian, bo Andrzej Klecha z Boronowa ma 10 dzieci, z czego ostatnie rodzi się w 1753 roku.

    #2978

    Damian Jureczko
    Administrator

    Prześledziłem to i masz całkowitą rację. Tamten Andrzej i Szymon odpadają. Zwróciłem jednak uwagę , że w indeksach zamieszczonych na stronie częstochowskich genealogów pojawia się w 1743r. ur. Grzegorza Klecha syna Simona i Susanny Blakin.

    Wracając jeszcze do ojcowskiej linii Korfantego to uzyskałem informacje , że Twórcą tej genealogii jest Artur Jan Korfanty. Znalazłem taką osobę tutaj:
    http://www.lazar.of.pl/rodlazara/pafg340.htm

    Wiecie coś na ten temat?

    #2979

    Krzysztof Bulla
    Administrator

    Damian naprawdę możesz mi wierzyć, że z okresu 1673-1810 wyłapałem wszystkie osoby o nazwisku Klecha i naprawdę bardzo bym się zdziwił, gdyby coś nowego udało się znaleźć. No chyba, że ktoś znajdzie jakieś informacje o rodzinie Klecha sprzed 1729 roku. Jednak ja w księgach w Sadowie nie znalazłem żadnego nazwiska podobnego do Klecha, które występowało by w księgach metrykalnych przed 1729 rokiem.

    Jeżeli nawet mi nie wierzysz, że dokładnie sprawdziłem wszystkie metryki w Sadowie to tym bardziej nie polegaj na indeksach, w których można znaleźć wiele błędów. Na przykład w podanym przez ciebie akcie urodzenia Grzegorza z 1743 roku zostało przekręcone nazwisko matki. W akcie jest bowiem napisane Grzegorz syn Szymona i Zuzanny Polakin, a nie Blakin. Z resztą w poście powyżej podałem wszystkie dzieci Szymona i Zuzanny Polaczkowej i jest tam też wymieniony Grzegorz urodzony w 1743 roku.

    Jeżeli chodzi twórce genealogii rodu Korfantych, czyli Artura Korfantego. To masz racje on jest autorem tej genealogii. Z tego, co wiem to miał on podróżować po Europie i zbierać informacje na podstawie, których stworzył drzewo. Jednak w tych czasach (I połowa XX wieku) nie było tylu ułatwień technicznych jakie mamy teraz, więc wszystko oczywiście zapisywane ręcznie. Myślę, że może tu zachodzić podobna sytuacja jak w przypadku genealogii pewnej rodziny która ma pochodzić ze Stralsund. Tam także do pewnego momentu wszystko się zgadza, a potem zaczynają się niedokładne daty. Nie wiem czy to dobre porównanie, bo mam za małą wiedze na tej rodziny, pomimo że ktoś kiedyś mówił mi pomoże rozgryźć ten temat, ale najwidoczniej ciągle nie ma na to czasu.

    Wracając do rodziny Korfantych dodam jeszcze kilka informacji z Boronowa. Otóż Katarzyna Sitek urodziła się w 1787 i była córką Mateusza Sitka i Jadwigi Wolkownikin. Ta para wzięła ślub około 1780 roku. Zgodnie z tym aktem Mateusz Sitek miał się urodzić około 1750 roku, a Jadwiga Wolkownikin około 1748 roku. Jednak jest jeden problem, bo 23 lutego 1752 roku rodzi się Mateusz syn Grzegorza i Marianny Byczkin, a 19 lutego 1753 roku rodzi się Mateusz syn Szymona i Łucji Rokosin. Jednak ksiądz w indeksie ślubu napisał przy imieniu Mateusza datę 19 lutego 1753. W związku z tym, jeżeli ksiądz się nie pomylił to rodzicami poszukiwanego przez nas Mateusza są Szymon Sitek i Łucja Rokosin, którzy wzięli ślub 28 stycznia 1732 roku w Boronowie.

    #2989

    Damian Jureczko
    Administrator

    Krzysiu nie mam żadnego powodu aby Ci nie wierzyć w jakiejś kwestii. Nie wgryzłem się tak jak Ty w te nazwisko ,bo jak dotąd mnie ono nie interesowało. Przeglądając indeksy rzuciło mi się zwyczajnie w oczy w/w urodzenie i napisałem o tym licząc, że może Ty lub ktoś inny, który siedzi w temacie to wyjaśni. Co do genealogii Korfantego opracowanej przez p. Artura Korfantego, to masz rację, tutaj sytuacja przedstawia się podobnie jak u Ulfików. Właściwie z Ulfikami jest gorzej bo brak dokładnych dat. U Korfantych daty są bardzo dokładne.
    Tak jak napisałem , bardzo bym chciał aby to opracowanie było prawdziwe. Byłby to wspaniały przykład drzewa rodowego. Myślę, że rzuciłby nawet nowe światło na pewne kwestie związane z poszukiwaniem Przodków. Drążę temat, bo może uda się potwierdzić istnienie chociaż kilku z odległych Przodków Wojciecha Korfantego. Istnienie każdej kolejnej osoby uprawdopodobni to drzewo. Na Family Search są jakieś skany z Włoch,może tam coś by się znalazło, ale nie zagłębiałem się. Może kiedyś…
    Damian

    #2990

    Dawid Machura
    Administrator

    Nie przypuszczałem, że będzie mi dane włączyć się do dyskusji o Korfantych ale… jeśli to co Krzysiu napisał o Mateuszu Sitku jest prawdą to tutaj łączy się to z moim drzewem. Ja posiadam w swoim rodowodzie siostrę Mateusza Zofie urodzoną 17 kwietnia 1748 roku. Tylko powiedz mi Krzysiu skąd masz datę ślubu ich rodziców? Tak dla uzupełnienia – Szymon rodzi się 28 października 1729 roku z Jana i Zofii, natomiast Jan 15 sierpnia 1690 roku z Jana i Gertrudy.

    Edit:
    Teraz właściwie zauważyłem, że jeśli ten ślub faktycznie miał miejsce w 1732 to urodzenie tego Szymona nie pasuje i nie jest to on…..

    Dawid

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 3 lata temu przez  Dawid Machura.

    Dawid Machura,

    syn Bronisława, wnuk Ottona, prawnuk Ryszarda, syna Pawła, wnuka Johanna, prawnuka Vitalisa, który był synem Josepha, wnukiem Martina, prawnukiem Antona, którego ojcem był Joann, a dziadkiem Andrzej.

    #2992

    Przemek Pawełczyk
    Użytkownik

    Przywołani Szymon Sitek i Łucja Rokosin, którzy zawarli ślub 28.1.1732 to moi Przodkowie, kto był wcześniej niestety nie wiem.
    Przemek

Przeglądajasz 15 wpisów - od 1 do 15 (z 21)

Musisz być zalogowany aby odpowiedzieć na ten temat.

Facebook