Tabelle der alten Bieruń Bewohner Dezember 1910 R.

Zuhause Foren Genealogische Quellen Tabelle der alten Bieruń Bewohner Dezember 1910 R.

Anzeigen 15 Beiträge - 106 durch 120 (von 134 gesamt)
  • Autor
    Beiträge
  • #27994
    zielak
    Benutzer

    guten Morgen,

    W związku, że w parafii bieruńskiej pojawia się wiele osób z podwójnymi nazwiskami – „vel.”, „alias”, a akta tych osób potrafią być zapisane raz pod jednym, raz pod drugim nazwiskiem wrzucam tutaj listę nazwisk z mojego kręgu zainteresowania, z którymi „velami” się zetknęłam. Udało mi się większość poniższych podwójnych nazwisk potwierdzić u starszych mieszkańców parafii. Może to komuś pomoże w poszukiwaniach i rozwiąże zagadkę brakujących aktów.
    Bablok –> Laby
    Ryguła –> Juszczyk (czasem mylnie zapisany jako Jurczyk)
    Kostyra –> Pytel
    Jarek –> Skowron/ Szkowron
    Nein –> Lissok/Lisok
    Klimza –> Brzęk/Brzenk (wcześniejsze)
    Klimza –> Żogała (późniejsze)
    Grzesica –> Związek/Zwionzek
    Latuszyk/Latuszek/Latusek –> Hamerla (jedna linia)
    Latuszyk/Latuszek/Latusek –> Bartulek/Bartulok
    Cioska –> Faykis/Fajkis
    Kosten –> Kondzioła
    Rozkoszny –> Pustelnik
    Utrata –> Mansfeld

    Grüße,
    Ola

    #27995
    Ania16
    Benutzer

    guten Morgen.
    Czy odnośnie nazwiska Żogała jest więcej informacji? Moja prababcia urodziła się w 1894r. w Bijasowicach i jej panieńskie nazwisko to właśnie Żogała.

    Ania

    #27996
    Adam Peter
    Benutzer

    Dla zainteresowanych aliasami występującymi w XVIII w w księgach robocizn (Dienstbücher) przesyłam zestaw tychże nazwisk z podaniem miejsca oraz roku ich występowania w księgach robocizn.
    Pierwsza lista dotyczy klucza lędzińskiego

    Adam Peter

    Anhänge:
    Du musst sein eingeloggt anzuzeigen hängten Dateien.
    #27998
    Adam Peter
    Benutzer

    I następne trzy fotografie dotyczą klucza starokuźnickiego

    #27999
    Adam Peter
    Benutzer

    Aliasy z klucza starokuźnickiego 1

    Anhänge:
    Du musst sein eingeloggt anzuzeigen hängten Dateien.
    #28001
    Adam Peter
    Benutzer

    Aliasy z klucza starokuźnickiego 2

    Anhänge:
    Du musst sein eingeloggt anzuzeigen hängten Dateien.
    #28003
    Adam Peter
    Benutzer

    Aliasy z klucza starokuźnickiego 3

    Anhänge:
    Du musst sein eingeloggt anzuzeigen hängten Dateien.
    #28009
    Historyk85
    Benutzer

    Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zamieszczam w wątku spis mieszkańców Urbanowic sporządzony przez Dominium w oparciu o księgę gruntową wsi na potrzeby toczącego się w latach 1775 - 1781 procesu. Dokument ten został sporządzony przed dniem 20 Markierung 1781 R.

    Spis zawiera imię i nazwisko właściciela (pisownia oryginalna) oraz datę roczną objęcia przez niego gospodarstwa.

    Grüße,
    Andrzej

    PS. Adam, czy możesz podać tytuł i autora pracy z której pochodzą zamieszczone przez Ciebie fragmenty odnoszące się do ksiąg robocizn? Interesowałoby mnie zwłaszcza, czy nie ma tam innych zestawień właścicieli z klucza lędzińskiego. Spis treści też będzie mile widziany 😉

    Name / data objęcia gospodarstwa

    Rolnicy

    Simon Uszok – 1779
    Jon Tlaia – 1771
    Jon Chrobok – 1747
    Walek Bednorz – 1772
    Fabian Sziwÿ – 1755
    Franek Przilukj – 1772
    Juzek Niemiec – 1780
    Johann Mzyk – 1778
    Wawrzin Mzyk – 1772
    Marcin Soyka – 1769
    Fabian Mzyk – 1760
    Jonek Malina – 1778

    Zagrodnicy

    Jendrys Brzęnczek – 1778
    Jon Janota – 1750
    Thomek Kosok – 1766
    Jonek Noras – 1764

    Heimarbeiter

    Anton Paszek – 1772
    Grzes Zołna – 1780
    Grzes Jarusel – 1776
    Morcin Buła – 1761
    Jon Kolschÿ – 1770
    Wawrzin Geluja – 1774
    Klimek Kolschÿ – 1776
    Wawrzin Buła – 1765
    Joseph Penol – 1776
    Micholoi Soika – 1763
    Michol Lissok – 1766
    Michol Mÿzczek – 1740
    Joseph Wuzik – 1743
    Nikolai Pitel – 1763
    Friedrich Szlichta – 1767
    Matusz Labÿ – 1778
    Woitek Lissok – 1764
    Joseph Beczała – 1775
    Thon nach Myra in – 1758
    Pieter Zyk – 1765
    Michol Szarÿ – 1780
    Thomek Krawiec – 1754
    Wawrzin Dziubanÿ – 1780
    Walek Latusczyk – 1779
    Micolai Gondzioła – 1760
    Wdowa Paschkin – 1777
    Klimek Haśnik – 1760
    Melchar Bewalec – 1769
    Woitek Faikis – 1757
    Joseph Muśialek – 1780
    Woitek Labÿ – 1767
    Jacob Stachon – 1776
    George Janik – 1763
    Lukas Brzenk – 1757
    Martin Szopka – 1772
    Simon Stachon – 1774
    Walek Geblic – 1750
    Domin: Latusch – 1779
    Jendrys Chroscz – 1760
    Grześ Passzek – 1760
    Catharina Grześicin – 1761
    Juzek Baluk – 1763
    Woitek Barleckj – 1765
    Zophia Kuruzin – 1779
    Kuba Jazek – 1766
    Ag[n]es Latuszkin – 1779
    Simon Haiduk – 1766
    Jon Michowskÿ – 1766
    Wawrzin Barteckj – 1769
    Kuba Kolonka – 1778

    • Diese Antwort wurde geändert 4 Monate, 2 Wochen vor durch Historyk85.
    #28013
    Adam Peter
    Benutzer

    Hallo Andrzej,

    Dwa razy próbowałem wysłać linki na forum, ale się nie ukazują. Poślij mi Twój mail i tam Ci prześlę te dane.

    Adam Peter

    #28021
    Historyk85
    Benutzer

    Cześć Adamie,

    Podaje mój adres e-mail: historyk1985[at]wp.pl
    Aby uniknąć spamu w adresie brakuje znaku małpki.

    Grüße,
    Andrzej

    #28048
    Die Eidechse
    Benutzer

    Udało mi się nieco zanurkować w sprawę tajemniczego Stanisława Noras i niewiadomej Katarzynyjego żony. Kilka spraw się wyjaśniło, ale nadal daleko mi do odkrycia, kto jest kim.

    Po pierwsze: Paweł Noras, mąż Katarzyny Buli i Stanisław Noras, mąż Katarzyny Stachoń, to bracia. Całkiem przypadkiem natrafiłem na rekord dotyczący śmierci ich matki, który wymienia ich jako spadkobierców.
    Po drugie: Katarzyna Bula to tak naprawdę Katarzyna LoskaBula to nazwisko po pierwszym mężu, Klemensie Bula.
    Po trzecie: Ojciec Katarzyny Loska występował pod dwoma nazwiskamiLoska vel Stachoń. W takim razie do jednej osoby odnoszą się cztery nazwiska: Noras, Loska, Bula i Stachoń.
    Po czwarte: występuje niemały chaos w imionach. Paweł Noras w jednym z rekordów nagle staje się Adamem, a w innym miejscu Franzem. Sytuacji nie ułatwia obecność Stanisława Noras z Bojszów, który tak naprawdę wcale nie jest Norasem, bo jego ojciec nosi nazwisko Knopek.

    Największym problemem jest dla mnie zrozumienie, dlaczego w pewnym momencie Katarzyna Bula zaczyna występować jako żona Stanisława, jeszcze za życia Pawła. Nie wydaje mi się to zwykłym błędemjest w tym zbyt duża konsekwencja. Najbardziej prawdopodobnym wydaje mi się, że Katarzyna Stachoń zmarła, po czym Stanisław poślubił Katarzynę Bulę, niespokrewnioną ze swoją bratową, pochodzącą spoza parafii Bieruń. leider – nie umiem znaleźć żadnego śladu śmierci Katarzyny Stachoń.

    Dennoch, dzięki temu śledztwu znacznie powiększyłem swoje drzewo genealogiczne.

    #28050
    Historyk85
    Benutzer

    Marcin,

    Katarzyna Noras, primo voto Bula, z domu Loska i Katarzyna Noras, z domu Stachoń to bez wątpienia dwie różne osoby.

    Paweł Noras ur. OK. 1813/1814, verheiratet 14.01.1839 w Bieruniu wdowę Katarzynę Bula, z domu Loska, córkę Wojciecha. Paweł zmarł 03.01.1856 w Wygorzeli w wieku 42 Jahre, i jak wynika z wpisu pozostawił żonę Katarzynę, z domu Loska i trójkę dzieci, kolejno: Anna (16 lat), Paweł (12 lat), Jan (8 lat).

    Katarzyna, wdowa po Pawle, 27.10.1856 w Bieruniu zawarła ponowny związek małżeński z wdowcem Wojciechem Ciepły. Ponadto z treści aktów wynika, że Katarzyna urodziła się między 1806 / 1812 R.

    Stanisław Noras ur. OK. 1814, verheiratet 19.07.1836 w Bieruniu Katarzynę Stachoń, geboren ca. 1819 R.

    Zapisów zgonów Stanisława Noras i jego żony Katarzyny z domu Stachoń najpewniej nie odnalazłeś, ponieważ zmarli oni po 1874 r., a tym samym ich aktów zgonów należy szukać w księgach USC Paprocany, które znajdują się w Archiwum Państwowym w Pszczynie.

    Istotne jest również to, dass z.B.. 09.01.1850 R. została ochrzczona Katarzyna, córka Stanisława Noras i Katarzyny Stachoń, ale w metryce zgonu z 08.07.1850 jest zapisana, jako córka Stanisława Noras i Katarzyny Bula!

    Tak więc teoria o ewentualnym ślubie Stanisława Noras z Katarzyną Bula pochodzącą jakoby spoza parafii bieruńskiej, wydaje się mało prawdopodobna. in Anbetracht, że nie odnalazłeś zapisu o śmierci Katarzyny Noras, z domu Stachoń, jak i samego Stanisława.

    Z kolei o „płynności” nazwisk, czyli o tych wszystkich aliasach i velach można książki pisać, dlatego tak ważne jest staranne analizowanie metryk.

    Podsumowując najważniejsze na ten moment wydaje się odszukanie aktów zgonów Stanisława Noras i jego żony Katarzyny z domu Stachoń.

    Pozwolę sobie również zauważyć, że dostępne na stronie Towarzystwa skany ksiąg metrykalnych z Bierunia, diese Duplikate, sporządzane przez proboszcza dla sądu w Pszczynie, tak więc przy przepisywaniu z oryginałów, łatwo było o drobne pomyłki, które mogą wywoływać zbędną konsternację. Osobiście miałem taki przypadek, gdy zarówno w duplikacie, jak i oryginale zapisano błędny wiek młodych przy ślubie i podano błędną informację, że małżeństwo zawierał wdowiec. W rzeczywistości ksiądz przez pomyłkę przepisał dane z rubryki wyżej! Później skorygowano w oryginale ten błąd podając dokładne daty chrztów państwa młodych, ale w duplikacie dostępnym na stronie Towarzystwa dalej jest ta błędna informacja! Nie podważam oczywiście wiarygodności wszystkich zapisów, ale należy mieć na uwadze, że błędy też się zdarzały i dlatego czasem warto skonfrontować dane z obu źródeł, o ile jest to możliwe. Mam tutaj zwłaszcza na myśli poruszoną kwestię imion Adam i Franz przy Pawle Noras.

    Na koniec uzupełnię jeszcze tylko, że pokrewieństwo Pawła z Stanisławem, jako braci potwierdza metryka zgonu ich matki Marianny Noras z domu Cieśla, wdowy po Janie, die gestorben 14.05.1855 alt 88 Jahre, ponadto było jeszcze dwóch braci: Jan i Marcin.

    Grüße,
    Andrzej

    PS. Uwaga do wszystkich, i do Ciebie Marcinie też 😉 proszę o podawanie konkretnych szczegółów, zwłaszcza dat, miejsc, najlepiej pełnych informacji, można też załączać schematy w wordzie, jako załączniki do postów, w ten sposób łatwiej jest się rozeznać w tym co konkretnie jest znane i z czym są problemy.

    #28056
    Die Eidechse
    Benutzer

    Nieco pod wpływem frustracji, a nieco z braku innych sensownych alternatyw, przyjąłem po prostu, że wszystkie dzieci Stanisława Noras, niezależnie od tego, co zapisano w rejestrach, pochodzą od Katarzyny Stachoń. Uporządkowawszy nieco w ten sposób swoją genealogię, przeszedłem do odczytywania skanów z APP.
    Bardzo szybko trafiłem na niemal spektakularny dokumentpisany z perspektywy Walentego Noras tekst wyjaśniający okoliczności, w jakich wszedł w posiadanie młyna. Jeśli dobrze rozumiem tekst, młyn w Jaroszowicach był opuszczony, a ojciec Walentego Noras został w nim osadzony, by go ponownie uruchomić. Następnie sam Walenty wykupił młyn z wszystkimi przynależnościami za 144 [Kr?].
    interessant, imię ojca Walentego nie jest podane, ale jest podane jego miejsce pochodzenia. Pada zdanie:
    Die Muhl ist in Jaroschowitz. Dar hat sich mein Vater aus [] gemeldet
    Załączam wycinek zawierający nazwę miejscowości. Es scheint mir,, że można ją odczytać jako Bohlen, ale zdecydowanie potrzebuję opinii kogoś bardziej doświadczonego.

    Anhänge:
    Du musst sein eingeloggt anzuzeigen hängten Dateien.
    #28059
    Adam Peter
    Benutzer

    Aus Pohlen = aus Polen, aus dem polnischen
    ——
    Adam Peter

    #28114
    Die Eidechse
    Benutzer

    Odwiedziłem Bibliotekę Śląską, żeby zapoznać się z wspominaną monografią Urbanowic Ludwika Musioła. Jest ona dostępna cyfrowo, po założeniu konta w systemie BS. leider, monografia nie przyniosła żadnych nowych informacji. Była jednak na tyle dobrym materiałem, że wypożyczyłem monografię Bierunia pióra Musioła.
    Niespodziewanie, pełen sukces: Musioł pisze, dass 1679 roku umiera Gaweł Noras, wójt na Kopcu, którego synowie zostają wolnymi młynarzami w okolicy. Pasuje to idealnie do ustalonej jak na razie wersji wydarzeń. leider, Musioł nie podaje źródła tych informacji, co trochę utrudnia ewentualne kontynuowanie śledztwa. Szczególnie, że w powojennych pracach ma przykry zwyczaj całkowitego spolszczania imionGaweł równie dobrze mógł być Havelem. sowieso, es scheint, że mogę z dużą dozą pewności cofnąć genealogię do 1679 Jahr, tym samym ustalając listę najdawniejszych przodków na Gaweł Noras z Kopca-> Bartek Noras z Jaroszowic -> Walenty Noras z Jaroszowic. Niejakim problemem było dla mnie, dlaczego Bartek określony byłbyaus Pohlenw dokumencie jego synadopóki nie zorientowałem się, dass “Pohlenmoże w tamtym czasie oznaczać również Imielin i Chełm Śląski. Zaczynam się też zastanawiać nad ewentualnym prześledzeniem historii młynarzy Norasów z Ławekale potrzebuję kilka dni odpoczynku.
    Jeśli ktoś jest zainteresowany, zrobiłem kilka fotografii spisów mieszkańców Urbanowic, które podaje Musioł w monografii, którymi chętnie się podzielę. Mogę także wrzucić zdjęcia spisów mieszczan Bierunia z różnych lat, podawane w monografii Musioła oraz w monografii z 2007 Jahr.

Anzeigen 15 Beiträge - 106 durch 120 (von 134 gesamt)
  • Sie müssen zu diesem Thema zu antworten protokolliert.