Nalot na Freiburg 27.11.1944

Strona główna Fora Historia Nalot na Freiburg 27.11.1944

Przeglądajasz 14 wpisów - od 1 do 14 (z 14)
  • Autor
    Wpisy
  • #7311

    Ze strony http://www.volksbund.de/home.html dowiedziałam się, że brat mojego dziadka, Józef Kaniut – wówczas żołnierz Wehrmachtu, zginął w czasie nalotu na Freiburg 27.11.1944 (operacja Tigerfish). Otrzymałam informacje, że jest pochowany na cmentarzu Freiburg im Breisgau Block 61, Reie 8, Grab 7. Spodziewałam się więc, że na tym cmentarzu istnieje grób wujka. Poprosiłam koleżankę mieszkającą w Niemczech o odwiedzenie tego cmentarza i zrobienie zdjęć. Ku memu zaskoczeniu grób tak dokładnie opisany (jak wyżej) tak naprawdę nie istnieje w sensie grobu indywidualnego. Tabliczki widoczne na zdjęciach mają około 10×20 cm. Wygląda to na grób zbiorowy? Mam wypis z księgi z tego cmentarza wysłany mi przez Volksbund. Jest to jedna strona z osobami o nazwiskach na literę K. Informacje przy nazwiskach osób różńią się ilością informacji. W Blocku 61 leżą też osoby z inna datą śmierci (np. żołnierz, 25.09.1944). Doczytałam się, że na cmentarzu we Freiburgu istnieje mogiła zbiorowa osób, które zginęły w czasie operacji Tigerfish i zrozumiałam, że znajduje się ona w/pod kaplicą/mauzoleum na tym cmentarzu. Oprócz kaplicy/mauzoleum (właśnie co to jest?) przedstawianej na wielu zdjęciach, na cmentarzu tym istnieje jeszcze pomnik – widoczny w tle za grobem z tabliczkami oraz na drugim zdjęciu z bliska. Czy może to jest ta zbiorowa mogiła?
    W czasie tamtego wieczoru, w ciągu 20 minut, 300 angielskich samolotów zrzuciło około 15.000 bomb w tym część samozapalających. Piekło na Ziemi… Atakowano węzeł kolejowy w centrum miasta. Centrum Freiburga, wraz z zabytkową starówką, przestało istnieć… Zginęło wówczas około 2800 osób – żołnierzy i ludności cywilnej. Nazwisko Józefa jest na liście tych których ciało znaleziono. Czy mogę się dowiedzieć w jakiej jednostce służył wujek, czy zginął w czasie służby? Myślę, że zginął od razu bo data zgonu pokrywa się z datą nalotu.
    Anglojęzyczne źródła nie dają odpowiedzi na moje pytania…

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.

    Z poważaniem
    Joanna Skowron-Szalich
    joannask@tlen.pl

    #7316

    Zdjęcia Freiburga następnego dnia…

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.

    Z poważaniem
    Joanna Skowron-Szalich
    joannask@tlen.pl

    #7320

    Józef w mundurze. Czy akurat we Freiburgu – tego nie wiem.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.

    Z poważaniem
    Joanna Skowron-Szalich
    joannask@tlen.pl

    #7324
    Joachim Walenzyk
    Użytkownik

    napisz tu
    https://www.dd-wast.de/de/startseite.html
    sa tu dane 15 milinow niemieckich zolnierzy z jednostkami, stopniem, odznaczeniaMI ETC, odpowiedz trwa dlugo(moze dluzej niz 6 miesiecy), kosztuje zdaje sie od strony maszynopisu 8 euro

    #7325
    Beate 72
    Użytkownik

    moze tez tu sie cos znajdzie,
    http://www.lexikon-der-wehrmacht.de

    pozdrawiam Beate

    #7326

    Bardzo dziękuję za linki. Dobrze,że na Deutsche Dienstelle jest formularz po angoelsku. Wysłałam i zobaczymy co i kiedy mi odpiszą. Poza tym bariera językowa…

    Z poważaniem
    Joanna Skowron-Szalich
    joannask@tlen.pl

    #7329

    Znalazłem artykuł w Badische Zeitung z 27. 11. 2012 który w artykułem na Wikipedii o głównym cmentarzu w miejscowości Freiburg chyba wyjaśni niektóre sprawy. W czasie tego nalotu ucierpiał także ten cmentarz na który spadło ponad 100 bomb burzących. W pobliżu lejów po bombach na drzewach wisiały trumny i zwłoki, zniszczona została kostnica, spalił się magazyn trumien i tak dalej. Po nalocie przynoszono zwłoki na cmentarz i jako prowizoryczną kostnicę wykorzystano tę kaplicę czy mauzoleum (Einsegnungshalle-nie znalazłem odpowiedniego słowa w j. polskim) która też były poważnie uszkodzona. Tam też próbowano identyfikować zabitych. Ze względu na niebezpieczeństwo epidemii zaraz po nalocie przed tą kaplicą wykopano wielką dziurę w której pochowano 1664 zwłok. Początkowo był to masowy grób na którym były jednak pojedyncze groby
    zaznaczone krzyżami. W 1958 roku Rada Miejska postanowiła to zmienić i dzisiejszy wygląd istnieje oficjalnie od 27 listopada 1958 roku. Tak więc dokładne położenie grobu przed 1958 rokiem jest znane. Dzisiaj tylko te małe kamienie przypominają pochowanych. Pomnik
    https://de.wikipedia.org/wiki/Hauptfriedhof_Freiburg_im_Breisgau#/media/File:Hauptfriedhof_%28Freiburg%29_27.jpg
    postawiono dla uczczenia poległych w dwóch wojnach światowych.

    Informacje o służbie wojskowej można otrzymać tylko z WASt.

    S. Schydlowski

    #7330

    Siegmund – bardzo dziękuję za wiele istotnych informacji. Jak rozumiem w tym miejscu znajduje sie jednak mogiła zbiorowa. Z Volksbund mam informacje o tym, że wujek leży pochowany Block 61, Reihe 8, Grab7, podczas gdy w miejscu gdzie koleżanka znalazła tabliczkę, brak jest grobów, a samych tabliczek jedynie 4 pasma. Block 61 się zgadza.
    Jeżeli chodzi o grób w pobliżu kaplicy żałobnej( tak chyba należało by to określic) to dokładnie za kaplica znajduje się Block 61 i zaraz obok pomnik ofiar.,
    A co to WASt?

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.

    Z poważaniem
    Joanna Skowron-Szalich
    joannask@tlen.pl

    #7335

    Znalazłem plan cmentarza z którego wynika że wojskowych chowano z tyłu kaplicy, jak tam pisze Block 59 – 64.
    Plan kiepskiej jakości jest na tej stronie http://www.freiburg.de/pb/,Lde/238660.html
    tylko trzeba powiększyć. Według Wikipedii żołnierzy poległych w I i II wojnie chowano za kaplicą w pięciu polach. Szkody na cmentarzu po bombardowaniach w czasie II wojny usunięto w 1956 roku przy czym zlikwidowano indywidualne groby i zastąpiono je tabliczkami z nazwiskami.
    https://de.wikipedia.org/wiki/Hauptfriedhof_Freiburg_im_Breisgau
    Wast to Deutsche Dienstelle.

    S. Schydlowski

    #7338
    Leszek Bensz
    Użytkownik

    podejrzewam że tabliczki umieszczono już tylko symbolicznie, jako element przestrzeni. Tak jak wyżej w latach 50 tych była zmiana. Może te położenie pokazuje kwaterę jeszcze przed tym rokiem 57.

    Najlepiej pisać do tych organizacji, z innych źródeł ciężko będzie wyszukać. Bo nie wiadomo czy był służbowo czy na przepustce, a może tam stacjonowała jednostka. Wtedy była straszna rotacja. Najlepiej napisać. Kolega dostał cały szlak bojowy jaki jego przodek przeszedł wraz z wszystkimi dokumentami w archiwum, gdzie jego dane się przewijały, jednym słowem skarb 🙂

    Na zdjęciu widoczna jest czarna odznaka za rany, a stopień jego to gefreiter albo obergefreiter (nie widzę ile tam jest V’ek na rękawie)

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 4 years, 11 months temu przez Leszek Bensz.
    #7340

    Leszku – o jakiej czarnej odznace mówisz? Czy to nie najniższy krzyż żelazny? Zmarł jako Gefreiter. A jaka to formacja?
    Już napisałam do Deutsche Dienstelle, jeżeli chodzi o przebieg jego kariery.

    Z poważaniem
    Joanna Skowron-Szalich
    joannask@tlen.pl

    #7342
    Leszek Bensz
    Użytkownik

    Czarna za rany jest na jego lewej kieszeni, zaraz pod tą duża srebrną na skos.

    Tej srebrnej nie zidentyfikuje bo słaba jakość. Jak mi powiesz gdzie sie znajduje na zdjęciu grupowym z dziewczętami to Ci powiem czy krzyż miał. NA tym zdjęciu samotnym wstęgi z krzyża żelaznego 2 klasy nie widać. Odznaka ta była przyznana w ilości 3 milionów egzemplarzy. Czyli nic wyjątkowego 🙂 W stalingradzie zamiast amunicji i aprowizacji zrzucali takie w zasobnikach od fuhrera :))

    Kapral, Ślązacy rzadko kiedy awansowali powyżej. Z reguły jednostki tyłowe, albo zwykli frontowcy, którymi pod koniec wojny coraz bardziej łatali braki

    O formacji ciężko pisać, na 90 % piechota. Ale jaka to już nie widać bo to po kolorze patek na kołnierzu idzie zidentyfikować.

    #7343

    Leszku – Józef na grupowym zdjęciu stoi z przodu – drugi od lewej ( i tam ma wstęgę w dziurce guzika, która podejrzewam, że oznacza żelazny krzyż).

    Z poważaniem
    Joanna Skowron-Szalich
    joannask@tlen.pl

    #7344
    Leszek Bensz
    Użytkownik

    No to będzie żelazny krzyż drugiej klasy o którym pisałem powyżej.

    Asiu masz możliwość zeskanowania tego zdjęcia ale na maksymalnej jakości ?

    Wtedy powiem co to za srebna odznaka. Pierwszy z prawej ma szturmową, u reszty wyglądaja inaczej ale za słabą jakość by zweryfikować

Przeglądajasz 14 wpisów - od 1 do 14 (z 14)
  • Musisz być zalogowany aby odpowiedzieć na ten temat.