Spis mieszkańców Bierunia Starego z grudnia 1910 r.

Strona główna Fora Źródła genealogiczne Spis mieszkańców Bierunia Starego z grudnia 1910 r.

Przeglądajasz 15 wpisów - od 166 do 180 (z 191)
  • Autor
    Wpisy
  • #29302
    zygmunt
    Użytkownik

    Witam,

    Popracowałem trochę nad przodkami Zofii Loski i udało mi się odszukać jej dziadków. Wpisałem ich do familysearch.

    Pozdrawiam,

    Zygmunt

    #29303
    Margota59
    Użytkownik

    Dzień dobry,
    Panie Zygmuncie, zachęcam Pana do przejrzenia wszystkich stron tej dyskusji. Znajdzie Pan tam bardzo dużo informacji na temat przodków Zofii Loski. Dyskutanci tego forum, a zwłaszcza Pan Andrzej, szczegółowo „rozpracowali” naszych przodków do XVII w. włącznie.
    Pozdrawiam
    Małgorzata

    #29304
    zygmunt
    Użytkownik

    Dzień dobry,

    Pani Małgorzato – do wczorajszego wieczora nie miałem powodu szczegółowej analizy tej dyskusji. Dzięki Pani informacji wyszło, że nie dość, że mamy wspólną parę pradziadków – Pawła Żogałę i Zofię Loskę (sam jestem wnukiem ich córki – Rozalii), to tylko z wstępnego oglądu wątku wynika, że przez Józefa Loskę (1833) jesteśmy spokrewnieni z panią Grażyną a z panem Andrzejem – dodatkowo przez drugą żonę Józefa – Zofię Nycz.
    Wątek jest długi, więc czeka mnie sporo czytania.
    Na teraz – bardzo miło spotkać osoby, z którymi mamy wspólnych przodków, no i wspólne z nimi zainteresowania.
    Bardzo się cieszę, że świat nie jest jednak tak wielki!

    Serdecznie pozdrawiam,

    Zygmunt

    #29305
    zygmunt
    Użytkownik

    Errata do maila z 18:28

    Przez Józefa Loskę (1833) jesteśmy spokrewnieni z panią Grażyną a z panem Andrzejem – dodatkowo przez drugą żonę Józefa – Zofię Gawlik.

    Pozdrawiam,

    Zygmunt

    #29306
    Margota59
    Użytkownik

    Dzień dobry,
    Panie Zygmuncie, bardzo mi miło.
    Okazuje się, że jesteśmy spokrewnieni podwójnie przez swoje babcie – siostry: Rozalię i Weronikę oraz dziadków – braci: Franciszka i Jana. Świat rzeczywiście jest bardzo mały.
    Cieszę się, że za pośrednictwem tego forum mamy możliwość poznawania historii rodziny i Śląska oraz osób z którymi łączą nas wspólni przodkowie i zainteresowania.

    W nawiązaniu do wczorajszego wpisu chciałam przedstawić dane dzieci z pierwszego małżeństwa Pawła Żogały z Katarzyną Kubista alias Pajonk/Pajak, które na dzień dzisiejszy udało mi się ustalić:

    1. Jadwiga Jarczyk z d. Żogała,
    2. Jakub (ur. 18.07.1873 r. w Kostuchnie, zm. 06.04.1948 r. w Bijasowicach, żonaty z Maria z d. Szopa, mieli jednego syna – Józefa),
    3. Maria Tomecka z d. Żogała (ur. 25.06.1875 r. w Kostuchnie, wyszła za mąż za Jana Tomeckiego 07.11.1897 r.),
    4. Jan (ur. w grudniu 1875 r. w Kostuchnie),
    5. Albert (ur. 08.04.1880 w Kostuchnie)

    Z drugiego małżeństwa Pawła, z Zofią Loska udało mi się odnaleźć 14. dzieci:

    1. Agnieszka (ur. 12.02.1885 r. w Kostuchnie),
    2. Franciszek (ur. 28.05.1886 r. w Kostuchnie, zm. 10.09.1973 r. w Mikołowie, żonaty z Elżbietą z d. Sowa, pochowany na cmentarzu parafii św. Wojciecha w Mikołowie),
    3. Paweł (ur. 14.01.1888 r. w Kostuchnie, zm. 20.12.1963 r. w Podlesiu, żona Marta, pochowany na cmentarzu parafii św. Wojciecha w Mikołowie),
    4. Józef (ur. 20.01.1890 w Kostuchnie),
    5. Jan (ur. 15.12.1891 r. w Kostuchnie, zm. 13.03.1971 r. w Lędzinach),
    6. Karol (ur. 22.01.1894 r. w Kostuchnie),
    7. Gertruda Kołodziej z d. Żogała (ur. 17.03.1895r. w Kostuchnie, , zm. 01.07.1986 r. w Mikołowie, mąż Franciszek)
    8. Rozalia Zwonik z d. Żogała (ur. 16.03.1897 r. w Kostuchnie, zm. 09.12.1982 w Mikołowie, mąż Franciszek, pochowana na cmentarzu parafii św. Wojciecha w Mikołowie),
    9. Weronika Zwonik z d. Żogała (ur. 27.01.1899 r. w Kostuchnie, zm. 27.05.1989 w Mikołowie, mąż Jan, pochowana na cmentarzu parafii św. Wojciecha w Mikołowie),
    10. Piotr (ur. 28.06.1900 r. w Piotrowicach, zm. 23.06.1980 r. w Mikołowie, żona Elżbieta, pochowany na cmentarzu parafii św. Wojciecha w Mikołowie),
    11. Marta Skrzydło z d. Żogała (ur. 01.03.1902 w Piotrowicach, zm. 21.03.1968 r. w Katowicach, mąż Leopold, pochowana na cmentarzu parafii św. Wojciecha w Mikołowie),
    12. Berta Jasińska z d. Żogała (ur. 19.08.1904 r. w Piotrowicach, zm. 02.04.1994 r. w Mikołowie, mąż Józef, pochowana na cmentarzu parafii św. Wojciecha w Mikołowie),
    13. Walenty (ur. 13.02.1907 r. w Piotrowicach, zm. 20.10.1981 r. w Mikołowie, żona Elfryda, pochowany na cmentarzu parafii św. Wojciecha w Mikołowie),
    14. Alojzy (ur. 25.03.1909 r., żonaty, mieszkał i zmarł w Zabrzu, tam też został pochowany)

    Mam nadzieję, że z czasem uda mi się powyższe informacje uzupełnić.

    Pozdrawiam
    Małgorzata

    #29307
    zygmunt
    Użytkownik

    Dobry wieczór,

    Bardzo się cieszę, że tą drogą udało się nam spotkać. Moja już nieżyjąca mama mi kiedyś mówiła, że w jej rodzinie 2 braci Zwoników wzięło sobie za żony 2 siostry Żogałówny. Ale byłem wtedy za młody, by się takimi rzeczami zainteresować…
    Dziękuję również za wiele informacji na temat Żogałów.
    Co do Zwoników – czy pani się nimi interesowała? Mi się udało tylko przebrnąć przez akta parafii mikołowskiej ze strony siliusradicum i akta USC Piotrowice.
    Rezultaty są na familysearch.
    Ew. mogę je przekazać na priv, bo nie wiem, czy należy nimi obciążać ten wątek.

    Serdecznie pozdrawiam,

    Zygmunt
    zygmunt.rys@gmail.com

    #29930
    Historyk85
    Użytkownik

    Witam,

    Minęło trochę czasu od mojego ostatniego postu, ale w międzyczasie udało mi się co nieco ustalić na temat Klemensa (Klimka) Gawlika, a ponieważ w wątku „ujawniło” się tak wielu jego potomków, to postanowiłem odświeżyć temat.

    Mianowicie z umowy zawartej 18. grudnia 1781 r. w Bieruniu, której stronami byli Żydzi Israel Moyses i Hirschell Hasckell; na mocy której pierwszy z nich zakupił „Hałupę i Plac ogrodzony na Stodołe” od drugiego z wymienionych; dowiadujemy się, że Klimek Gawlik był „Gruntowym Gospodarzem” na tej posesji.

    Nowy właściciel został zobowiązany do wypłacania Klimkowi Gawlikowi corocznie 11 Czeskich Płatu oraz najmować go na jeden dzień do żniw i na jeden dzień „za Siciami”.

    W świetle tego dokumentu znalazły potwierdzenie moje wcześniejsze przypuszczenia, że o ile Klemens mieszkał w Świerczyńcu – gdzie rodziły się jego dzieci, to gospodarował na gruntach bieruńskich. Dlatego też nie występuje w księgach robocizn prowadzonych dla Świerczyńca. Najpewniej najmował tam jakieś lokum dla swojej rodziny, ale żył z uprawy nie swoich gruntów. Otwarte pozostaje pytanie od kiedy?, u kogo jeszcze?, na jakich zasadach?

    Umowa z 1781 r. została następnie uzupełniona 16. sierpnia 1793 r. o ugodę na mocy której Isarel Moyses uznał ciążące na nim zobowiązania względem Jakuba Gawlika, który musiał przejąć je po swoim ojcu. Okoliczności które do tego doprowadziły na razie nie są jednak znane.

    Niestety na ten moment nie ma swobodnego dostępu do akt gruntowych w/w nieruchomości, tak więc trudno liczyć tutaj na jakieś dalsze ustalenia. Może w innym miejscu coś „wypłynie”, ale będzie to wymagać dalszych kwerend archiwalnych.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    #29938
    Zbigniew Swoboda
    Użytkownik

    Witam
    Prosiłbym Panią Małgorzatę (Margota59) o kontakt pod adresem zswo@orange.pl w celu weryfikacji i uzupełnienia informacji
    dotyczy wspólnego przodka Maria Tomecka z d. Żogała * 25.06.1875 r. w Kostuchnie.
    Pani post trochę mi wyjaśnił to drugie małżeństwo i dokument skierowany do Marii Tomeckiej w którym są wymienieni dzieci z drugiego małżeństwa.

    pozdrawiam
    Zbigniew Swoboda

    #36481
    Joanna Thorz
    Użytkownik

    Dot. nazwiska Utrata- Mansfeld. Sprawdzone że Anna Mansfeldowna córka Alberta wyszła za mąż za Jana Utratę [ dodatkowe info .Akta gruntowe dot. Jaroschowitz nr 42. Andreas Utrata, Woitek Mansfeld 1792 – 1847 /17/53/12/281/6141 }
    Niektóre dzieci były wpisywane mylnie do ksiąg jako Mansfeld inne poprawnie
    Utrata. Ciągnie się ta pomyłka do dzisiejszych czasów. Więc musiałam skorygować dane że te osoby pomimo ze maja na nazwisko Mansfeld nimi nie są.

    #36611
    BL
    Użytkownik

    Chciałbym dodać moje spostrzeżenia nt
    „2. Katarzyna Anna, ur. 22.05.1830 Jaroszowice; ślub: 29.04.1850 Albert Szczygiel, para Bieruń”

    Z moich badań wynika, że ​​była dwukrotnie zamężna.
    I mąż: Albert Szczygiel (syn Walentego Szczygiela). On miał 25 lat, ona miała 20 lat, gdy pobrali się 29 kwietnia 1850 roku w Urbanowicach.
    Albert Szczygieł zmarł 19 października 1850 roku w wieku 26 lat.

    W 1853 roku Katarzyna ponownie wyszła za mąż

    Drugi mąż: Tomasz Liszka (ur. 3.3.1819) (syn Szymona Liszki). On miał 36 lat, ona 23 lata.
    Na akcie małżeństwa widnieje adnotacja, że ​​Catharina była wdową. W akcie małżeństwa (ślub z 1853 r. w Bieruniu) jej nazwisko podane jest jako Catharina Szczygiel z alternatywnym imieniem „Loska”. Ojciec panny młodej, Johann, również nosił nazwisko Loska.
    Z drugim mężem Thomasem miała troje dzieci:
    Józef Liszka
    Mikołaj Liszka
    Anny Liszki

    Wykorzystane źródło: https://geneteka.genealodzy.pl/

    Ma ktoś więcej informacji nt
    Josef Liszka, Mikołaj Liszka i Anna Liszka? Szczególnie interesuje mnie ich data urodzenia, miejsce urodzenia oraz data i miejsce śmierci (lub miejsca pochówku).

    Załączam drzewo przodków Józefa Liszki.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #36613
    BL
    Użytkownik

    Mogę to wyjaśnić:

    „oder” oznacza, że ​​„lub”, a znaczenie może być różne.
    Oznacza to albo, że druga nazwa może być nazwą alternatywną (nie jestem pewien).
    Lub oznacza to, że użyto obu nazw.

    Dokładniejsze są dwa następujące słowa:

    Niemieckie słowo „fruher” (lub poprawna pisownia z ü-Umlaut
    „früher”) oznacza w języku niemieckim poprzednio. Więc osoba używała jednego imienia, a później innego imienia.

    W języku niemieckim „alias” jest używany w sytuacjach, gdy ludzie używają obu imion jednocześnie.

    Mam nadzieję, że pomoże ci to w dalszych badaniach.
    Wygląda na to, że ludzie używali ich imion jako aliasów obok siebie (lub przez pewien czas), a nawet zmieniali swoje imiona w trakcie ich życia.
    Bardzo zainteresowany.

    #36614
    BL
    Użytkownik

    Dziękuję bardzo!! To jest bardzo ciekawe.
    Udało mi się zlokalizować 4 x nazwisko przodków mojej rodziny.
    Czy możesz udostępnić oryginalne źródło tego dokumentu lub skan?

    #36615
    Ania16
    Użytkownik

    Z tymi podwójnymi nazwiskami czy też aliasami często bywało tak, że po ślubie danej pary dzieci mogły funkcjonować po dwoma nazwiskami. Wynikło to z tego, że jeżeli mąż po ślubie zamieszkał w domu rodzinnym żony to dzieci z przyzwyczajenia były nazywane nazwiskiem rodowym matki. Mam u siebie przypadek, gdzie mój przodek z Urbanowic nazywał się Żogała ale część dzieci „przezywana” była nazwiskiem panieńskim żony – Klimza. Natomiast nazwisko Klimza było używane na równi nazwiska Brzęk. Długo z tego powodu nie potrafiłam dojść kto jest z kim spokrewniony.

    Pozdrawiam Ania

    #36616
    BL
    Użytkownik

    Mam pytanie dotyczące Twoich ustaleń, a konkretnie:
    1. Marianna Zofia, ur. 22 III 1828 Jaroszowice; ślub: 26.10.1847 Józef Kostyra, para Bieruń

    W swoich badaniach dokonałem następujących ustaleń
    Mężem Marianny był Józef (ur.: 22.2.1823). Ojcem Józefa był Jakub Kostyra (Pytel) (1785 – 25.8.1846), a matką Józefa Zofia Pikos (Pytel) (1798 – 2.11.1861)
    Alternatywne imię Józefa brzmiało Józef Maciej Pytel. Urodził się 22.02.1823 w Jaroszowicach. W akcie ślubu imię Józefa podane jest jako Józef Kostyra (imię zastępcze: Pytel).
    Mieli dwoje dzieci: Agnieszkę (7.12.1849) i Mariannę (22.1.1849)

    Czy na podstawie twoich ustaleń możesz potwierdzić imię rodziców Józefa i użycie alternatywnego imienia Pytel? Co może oznaczać Pytel? Interesuje mnie również inne rodzeństwo Józefa (ur. 22.2.1823). Myślę, że miał 6 innych rodzeństwa.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #36653
    Graga
    Użytkownik

    Witam,
    Thomas Liszka pochodził z Wartogłowca (zgodnie z wpisem w rejestrze ślubów – patrz załącznik), tam też urodziły się jego dzieci Joseph 1854, Albert 1856, Anna 1858, Maria 1860, Jacob 1862, Nicolaus 1863, Johann 1865, Paul 1868, Catharina 1869, Thomas 1873. Proszę szukać w księgach z parafii Tychy, tam pojawia się Thomas Liszka i Catharina Loska, Szczygieł to jej nazwisko po pierwszym mężu Albercie Szczygieł. Pozdrawiam.

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 1 years, 2 months temu przez Graga.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
Przeglądajasz 15 wpisów - od 166 do 180 (z 191)
  • Musisz być zalogowany aby odpowiedzieć na ten temat.