Metryki z Wełnowca? (Hohenlohehutte) i nazwisko Kunsdorf

Strona główna Fora Poszukiwania Metryki z Wełnowca? (Hohenlohehutte) i nazwisko Kunsdorf

Przeglądajasz 14 wpisów - od 1 do 14 (z 14)
  • Autor
    Wpisy
  • #9649
    Alwexis
    Użytkownik

    Witam

    Praktycznie cała moja rodzina powyżej 6 pokoleń wstecz urodziła sie i wychowała na Wełnowcu. Chciałbym się dowiedzieć gdzie szukać wpisów z Wełnowca z okresu 1800 – 1900 ? Jaka to była parafia? Czy istnieje odpowiedni zasób w archiwum? Chodzi szczególnie o początek XIX wieku.

    Drugie pytanie: Czy ktokolwiek ma dane na temat osób noszących nazwisko Kunsdorf bądź Kunsdorff z tamtych stron?

    Będę ogromnie wdzięczny za pomoc!

    Aleksander

    • Ten temat został zmodyfikowany 3 years, 8 months temu przez Alwexis.
    #9651
    Krzysztof Bulla
    Administrator

    Aktów stanu cywilnego z lat 1874-1900 należy szukać w USC Hohenlohehütte, czyli zespole 2625/0 Urząd Stanu Cywilnego w Wełnowcu znajdujących się w Archiwum Państwowym w Katowicach. Natomiast katolickich metryk kościelnych należy szukać w parafii św. Michała Archanioła w Michałkowicach. Kopie akt metrykalnych z lat 1800-1874 znajdują się w zespołach 113/0 Akta stanu cywilnego i 674/0 Sąd Obwodowy w Bytomiu, ale zostały one przez nas zdigitalizowane i za niedługo powinny pojawić się w zakładce “Księgi metrykalne”, niestety nie zachowały się one w komplecie. Oryginały ksiąg z lat 1740-1900 znajdują się obecnie w Archiwum Archidiecezjalnym w Katowicach. W przypadku, gdyby przodkowie byli ewangelikami to poszukiwania należy prowadzić w parafii ewangelickiej w Katowicach. Kopie metryk z XIX wieku, które zachowały się z tej parafii są już na naszej stronie.

    Niestety nazwisko mi nic nie mówi, ale patrząc na to gdzie obecnie mieszkają osoby tak się nazywające to zakładałbym że mogli przybyć dopiero na początku XIX wieku, gdy na Wełnowcu powstawał przemysł, być może przejrzenie metryk z Michałkowic da jakąś odpowiedź.

    #9652
    Alwexis
    Użytkownik

    Dziękuję za odpowiedź.

    Cieszę się, że zasoby będą online, ile czasu zajmie w takim razie wrzucenie na stronę? Czy jest to kwestia dni czy tygodni?

    Czy jeśli podałbym Panu dokładną datę urodzenia dwóch osób, których najbardziej szukam to byłby mi Pan w stanie przesłać odpowiednie skany? 🙂

    Pozdrawiam serdecznie

    #9659
    Mirosław Mitrenga
    Administrator

    Witam, Michałkowice będą wrzucane na stronę w najbliższych tygodniach, ale nie podam Panu konkretnej daty. Może Pan podesłać konkretne daty, zaznaczam, że księgi nie są jeszcze “obrobione”, więc to może trochę potrwać.

    Katolicki Bytom będzie digitalizowany w następnym etapie, a zatem w ciągu najbliższych miesięcy. Póki co może Pan go przeglądać na familysearch, my opublikujemy duplikaty.

    Pozdrawiam
    Mirosław Mitrenga

    #9660
    Alwexis
    Użytkownik

    Dziękuję, na familysearch z tego co widzę są tylko metryki urodzeń, nie są to chrzty, brakuje też ślubów i zgonów, czy to znaczy, że parafia z Bytomia nie posiadała takowych?

    #9661
    Mirosław Mitrenga
    Administrator

    Tam jest mała, a właściwie duża pomyłka, parafia mariacka w Bytomiu jest wrzucona w Chropaczów. To była jedna z największych parafii na G. Śląsku, prowadziła wszystkie rodzaje metryk :-), jak każda parafia.

    W księgach parafialnych zawsze są metryki chrztu, a nie urodzeń. Akty urodzeń prowadzone były przez USC, które u nas powstały w 1874.

    #9667
    Alwexis
    Użytkownik

    Rozumiem, czy na datę wrzucenia na stronę wpłynie planowana przerwa wakacyjna w archiwum? Moja mama próbowała zajrzeć do zespołu nr 113 z Michałkowicami ale zauważyła, że są one właśnie przez was przygotowywane i narazie niedostępne. Czy macie je fizycznie przy sobie i to jest ten powód? 🙂

    Pozdrawiam

    #9668
    Krzysztof Bulla
    Administrator

    Na datę umieszczenia zdigitalizowanych akt przerwa wakacyjna nie będzie miała wpływu, bo skany muszą być jedynie opracowane i przygotowane do umieszczenia ich na stronie, sam proces digitalizacji został zakończony. Każdy etap digitalizacji to kilka tysięcy zdjęć stąd ich opracowanie zajmuje trochę czasu. Trudno jest nam wyznaczyć jakąś konkretną datę, ale wydaje mi się, że do końca wakacji akta te będą dostępne.

    Jeżeli chodzi o akta z zespołu 113, jak i wiele innych zespołów, które są niedostępne to jest to efekt remontu, jaki przeprowadza Archiwum Państwowe w Katowicach. Informacja o tym znajduje się zarówno na stronie internetowej, wraz z wykazem nieudostępnianych zespołów, a także na wejściu do archiwum i w samej pracowni naukowej. My fizycznie nie mamy tych akt.

    #9739
    Alwexis
    Użytkownik

    Witam,

    Mam dodatkową wątpliwość apropo Wełnowca podlegającego pod parafię w Michałkowicach – właśnie zupełnie przypadkowo znalazłem 2 akty chrztu z mojej rodziny z miejscowości “Ignatsdorf” (czyli dawnej nazwy Wełnowca jeszcze przed Hohenlohehutte) w księgach z Bogucic z roku 1852 i 1849…

    Jak do tego doszło? Czy Wełnowiec w tamtym okresie jednak nie należał do Michałkowic?

    Pozdrawiam

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 3 years, 8 months temu przez Alwexis.
    #9771
    Wojtek Gabriel
    Użytkownik

    Niestety nie mam nic do dodania, chciałem tylko pozdrowić, mieszkałem przez 27 lat przy Józefowskiej 😉

    #9819
    Krzysztof Bulla
    Administrator

    “Mam dodatkową wątpliwość apropo Wełnowca podlegającego pod parafię w Michałkowicach – właśnie zupełnie przypadkowo znalazłem 2 akty chrztu z mojej rodziny z miejscowości „Ignatsdorf” (czyli dawnej nazwy Wełnowca jeszcze przed Hohenlohehutte) w księgach z Bogucic z roku 1852 i 1849…

    Jak do tego doszło? Czy Wełnowiec w tamtym okresie jednak nie należał do Michałkowic?”

    W połowie XIX wieku miejscowość zwana Ignatzdorf albo Hohenlohehutte albo Wełnowiec administracyjnie przynależała do parafii katolickiej w Michałkowicach. Znów to, że jakieś akty mieszkańców Wełnowca zostały zapisane w księgach parafii boguckiej moim zdaniem wynika z tego, że po prostu z jakiejś przyczyny postanowiono pójść do parafii bliżej położonej. Czy to ze względu na pogodę, stosunek do miejscowego księdza czy też dlatego, że tak było wygodniej. Na oko z Wełnowca do kościoła w Bogucicach jest 2 km, a do kościoła w Michałkowicach 4,5 km, w złą pogodę (np. śnieżyca) taka różnica mogła mieć znaczenie.

    No chyba, że tych aktów z Ignatzdorfu w parafii boguckiej jest znacznie więcej, niż pojedyncze sztuki w przeciągu kilkunastu lat, to wtedy można się zastanawiać czy jakiś fragment tej miejscowości nie podlegał pod inną parafię. Choć wydaje mi się to mało prawdopodobne. Ja spotkałem się wiele razy z sytuacją, że w dużych obszarowo parafiach dzieci były chrzczone w parafii sąsiedniej o bliżej położonym kościele.

    #9935
    Paulina Radkowska
    Użytkownik

    Witam,

    Drugie pytanie: Czy ktokolwiek ma dane na temat osób noszących nazwisko Kunsdorf bądź Kunsdorff z tamtych stron?

    Mam w drzewie Paulinę Kunsdorf (po mężu Sonsalla) córkę Roberta i Florentyny. Paulina urodziła się w Wełnowcu.

    Proszę o kontakt, jeżeli dane pasują.

    Pozdrawiam, Paulina Radkowska
    paulina.radkowska@gmail.com

    #9945
    Alwexis
    Użytkownik

    Witam! Chyba widziałem Panią również na myheritage.com? W kazdym razie Paulinę już mam, dziękuję 🙂 Ma Pani więcej informacji o jej rodzicach? lub dziadkach?

    #10197
    Paulina Radkowska
    Użytkownik

    Owszem, mam drzewo na myheritage. Paulina Kunsdorf była szwagierką mojego przodka Franciszka Sonsalli. Myheritage przez Smart Matches, podpowiada, że jej rodzicami byli Robert Albert Kunsdorf (syn Konstantina Kunsdorf i Johanne Janisch) i Florentine Lapski (córka Walentina). To w zasadzie wszystko co wiem, nie zagłębiałam się w ten temat.

    Smart Maches dla Pauliny Kunsdorf są w drzewie: “W Witryna rodziny Szyga, krewnych i powinowatych \ Szyga, Ziob, Lammel, Domin und anderen Familien”.

    Pozdrawiam, Paulina Radkowska
    paulina.radkowska@gmail.com

Przeglądajasz 14 wpisów - od 1 do 14 (z 14)
  • Musisz być zalogowany aby odpowiedzieć na ten temat.