problem z interpretacją

Strona główna Fora Źródła genealogiczne problem z interpretacją

Przeglądajasz 10 wpisów - od 1 do 10 (z 10)
  • Autor
    Wpisy
  • #38313
    artur74
    Użytkownik

    witam szukam kogoś kto pomoże mi w interpretacji informacji dodatkowych przy akcie małżeństwa.

    Chodzi o to że mam w rodzinie nazwisko Musioł .
    rodzina mieszka od co najmniej 3 pokoleń w Ligocie między Brynowem a Piotrowicami koło Katowic.
    zgodnie z linią pokrewieństwa ,datami urodzeń i tak dalej doszedłem do 1800 roku może nawet 1787.. no nieważne .. chodzi o to że na akcie małżeństwa jest następująca informacja

    Ligota-Ellgoth Uwagi: dom nr Międzyrzecze 102 :: kawaler, lat 30, parobek i imigrant :: panna, lat 28, córka komornika w Ligocie nr 76
    Miejscowość: Ligota
    Data ślubu: 21.02.1808 r. Miejsce przechowywania ksiąg:
    Archiwum Parafialne

    a to 2 opis innego z mojej rodziny Małżeństwa z podobnymi danymi

    Uwagi: dom nr 161 :: kawaler, lat 36, data ur. 26.07.1820, syn chałupnika w Międzyrzeczu nr 121 :: panna, lat 25 i 1/2, data ur. 20.10.1830, córka kowala
    Miejscowość: Ligota
    Data ślubu: 05.05.1856 r.

    i sąd moje pytanie o które Międzyrzecze chodzi i myśląc dalej tym tokiem o jaką Ligotę .
    Najbliżej Ligota i Międzyrzecze występuje koło Bielska

    czy dobrze myślę bo koło Ligoty k.Katowic jest tylko Zarzecze

    byłbym wdzięczny za jakakolwiek pomoc

    #38315
    Rado
    Użytkownik

    Chodzi właśnie o Ligotę i Międzyrzecze koło Bielska. Może napisz do indeksującego z Geneteki.

    Rado

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 2 months, 2 weeks temu przez Rado.
    #38319
    Pyjter
    Użytkownik

    Powiedziałbym tak: w gminie Bojszowy jest również Międzyrzecze. Prof. Christoph podaje nazwę Mezerzitz (Miedzyrzecze) Kreis Pleß. Ksiegi: Ewng. w Pszczynie, Katol. w Archiwum Diecezji w Katowicah, Standesamt patrz Jedlin.
    Adnotacja „parobek i imigrant” świadczyłaby jednak o tym ze przodek przybył z Międzyrzecza w gminie Jasienica kolo Bielska (po niemiecku Kurzwald).
    Ale tam były dwa Międzyrzecza: Dolne i Górne… Nieder Kurzwald i Ober Kurzwald
    O ileż byłoby nam łatwiej gdyby Archiwum podawało dosłowny niemiecki zapis a nie jedynie polskie tłumaczenie (niekiedy z błędami, ale to już inny temat!).
    Pozdrawiam
    Pyjter

    #38320
    artur74
    Użytkownik

    No właśnie sam znalazłem błąd przy Musiole z Żmiją w Wyrach gdzie nazwisko zamiast Musioł było napisane Musiolik i to w oficjalnym skorowidza a potem syn Franca Musioła też miał przekręt z nazwiskiem na Musiolik w wyszukiwarce genetyki. Na szczęście był skan gdzie ten błąd był możliwy do zweryfikowania. A jeśli chodzi o Międzyrzecze to prawdopodobieństwo że koło Bielska jest bardzo duże dlatego że ŻONA owego Mojego przodka że strony Mamy była z Międzyrzecza a sam Lorenz był z Ligoty
    W dodatku kościół się zgadza.

    Najlepsze jet to że Jego syn lub wnuk osiedlił się też w Piotrowicach lub Ligocie ale koło Katowic

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 2 months, 2 weeks temu przez artur74.
    #38322
    Rado
    Użytkownik

    O ileż byłoby nam łatwiej gdyby Archiwum podawało dosłowny niemiecki zapis a nie jedynie polskie tłumaczenie (niekiedy z błędami, ale to już inny temat!).

    O ileż łatwiej by było, gdyby archiwa (państwowe, a przede wszystkim diecezjalne) udostępniły skany tych akt. Wtedy nikt by ich nie molestował o takowe. Ale kasa musi się zgadzać! Wtedy też sami byśmy interpretowali zapisy.

    Odnośnie tych zapisów z Ligoty, to wystarczy spojrzeć na to, kto indeksował dane parafie na Genetece.

    Rado

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 2 months, 2 weeks temu przez Rado.
    #38324
    artur74
    Użytkownik

    Tak już to zrobiłem i dostałem potwierdzenie
    Od niedawna się tym zajmuję na własne potrzeby do drzewa mojej rodziny. I trochę błądzę jak dziecko w mgle. Ale każde udane znalezisko mnie cieszy. Hehe
    Wielkie dzięki

    #38325
    artur74
    Użytkownik

    Adnotacja „parobek i imigrant” świadczyłaby jednak o tym ze przodek przybył z Międzyrzecza w gminie Jasienica kolo Bielska (po niemiecku Kurzwald).

    mam takie pytanie dlaczego #świadczyłaby# . czy są jakieś przesłanki historyczne czy może migracyjne
    byłbym wdzięczny za odp.

    #38328
    Rado
    Użytkownik

    To, co jest tutaj omawiane, to uwagi z Geneteki dotyczące Lorenza Musioła i jego syna Andreasa:
    https://geneteka.genealodzy.pl/index.php?op=gt&lang=pol&bdm=B&w=12sl&rid=10185&search_lastname=Musio%C5%82&search_name=Lorenz&search_lastname2=&search_name2=&from_date=&to_date=
    Moim zdaniem dopisek oznacza, że Lorenz Musioł nie urodził się ani w Międzyrzeczu ani w Ligocie. Z Ligoty była Marine Dziech.

    #38330
    Pyjter
    Użytkownik

    Co do okreslenia „imigrant” to pasowaloby Miedzyrzecze kolo Bielska. Lorenz wtedy bylby poddanym Habsburgow ijako taki mogl byc traktowany w Prusach jako imigrant. Oczywiscie nie przypuszczam by w zapisie z roku 1806 pojawilo sie konkretnie to slowo. Jest to prawdopodobnie interpretacja odczytujacego. I tu znow wracamy do wczesniejszego tematu: o ilez byloby nam latwiej itd. itp.
    Pozdrawiam
    Pyjter

    #38331
    artur74
    Użytkownik

    przyznaję że z Historią nie jestem aż tak za Pan brat i dziękuję za te informacje

Przeglądajasz 10 wpisów - od 1 do 10 (z 10)
  • Musisz być zalogowany aby odpowiedzieć na ten temat.