Spis mieszkańców Bierunia Starego z grudnia 1910 r.

Strona główna Fora Źródła genealogiczne Spis mieszkańców Bierunia Starego z grudnia 1910 r.

Przeglądajasz 15 wpisów - od 1 do 15 (z 119)
  • Autor
    Wpisy
  • #17048
    Historyk85
    Użytkownik

    Witam!

    Zamieszczam Spis mieszkańców Bierunia z grudnia 1910 roku. Spis zawiera adres danego mieszkańca, numer domu podano w nawiasie kwadratowym. Nie wszyscy rachmistrzowie podawali imiona spisywanych osób, co nieco dziwi, zważywszy na urzędowy charakter dokumentu. Niemniej to kopalnia wiedzy na temat ówczesnych mieszkańców Bierunia.

    Owocnych poszukiwań!

    Pozdrawiam:
    Andrzej

    PS. Dołączam również zamieszczony spis, w formacie Word, jako załącznik.

    SPIS MIESZKAŃCÓW BIERUNIA Z GRUDNIA 1910 ROKU.

    Ring: [1] Jos. Jagoda; [1] Paul Wisniowski; [2] Valentin Gawlik; [2] Franz Kulas; [3] Ant. Skrzypietz; [3] Emanuel Spyra; [3] Karl Barucha; [4] Rudolf Dlugai; [5] Anna Bendel; [5] Salo Tichauer; [6] Peter Pienrzewski; [6] Valentin Byok; [6] August Byok; [6] Jos. Schwarz; [6] Theodor Hettwer; [7] Karl Bendel; [7] Franz Muschiol; [7] Albert Kalder; [8] Jaesche Wilh.; [9] Cieslik Jos.; [10] Banasch Winz.; [10] Kostyra Val.; [10] Pawelsik Sofie; [10] Kulsky Franz; [11] Walter Hein.; [12] Schaefer Ber.; [15] Dlugosz Jul.; [16] Gawlik Lorz.; [16] Blumenfeld Ad.; [16] Gabbe (?); [17] Braier Paul; [17] Kordylewski Stef.; [18] Wrobel Jos.; [18] Scholz Jul.; [19] Fitzek Val.; [19] Wilk Anna; [19] Smietana Balt.

    Krakauerstr.: [20] Bielok, Pharrer; [21] Myalski August; [21] Myalski Thekla; [21] Czempas Paul; [22a] Kotzurek Franz; [22b] Rudzki August; [22b] Jagoda Joseph; [23] Christ Sylwester; [24] Lubetzki Joseph; [24] Makarowski Anna; [25] Poczontek Jakob; [25] Watzlawowitz Pauline; [26] Nyga Paul; [26] Rybon Hedwig; [27a] Kotzurek Agnes; [27b] Czempas Marie; [28] Schmietana Matthaeus; [28] Barucha Marie; [29a] Gretka Konstantine; [29b] Leopold Johann; [31] Czempas Paul; [33] Schibinski Franz; [34] Bobla Anna; [34] Gawlik Marie; [35] Chromy Johann; [35] Simon Paul; [Krakauerstr. Hospital 35] Olschek Eva; [37] Taistra; [37] Nyga; [37] Nyga; [37] Nyga; [39] Woditsch; [39] Kotulla; [39] (……?); [39] Powrosla; [40] Golla; [40] Gawlik; [41] Kotzurek; [41] Kostyra; [41] Sweinski; [42a] Kutschik; [42b] Dziubany; [43] Hensel; [43] Hudzikowski; [44] Dr Rybok; [44] Tyroll; [45] Pudalik; [46] Kusch; [47] Smietana; [47] Bieronski; [47] Ronskowski; [47] Kutz; [47] Czempas; [48] Meieron; [48] Czempas; [49] Kruppa; [50] Weihsenberg.

    Nicolaistr.: [51] Drobik Josef; [51] Drobik Valentin; [51] Rudolf Otto; [52] Fabian Franz; [52] Stasch Paul; [52] Kostyra Sofie; [53] Lubetzki Marie; [54] Stenzel Valentin; [54] Mroczek Franz; [55] Cichy Clem.; [55] Blasczyk Kath.; [55] Wilk Marie; [55] Miedzwinski Johann; [56] Blasek Josef; [56] Kotzurek Josef; [56] Bobla Paul; [56] Schneider Franziska; [57] Wilk Josef; [57] Wrona Johann; [57] Pietruschka Simon; [57] Pietruschka Marie; [58] Urbanczyk Joh.; [58] Urbanczyk Marie; [58] Tatoj Valentin; [59] Kulski Josef; [59] Miernik Josef; [60] Goy Josef; [60] Latocha Alb.; [60] Latocha Ant.; [61] Latocha Matth.; [61] Wrona Adam; [61] Saternus Alb.; [62] Jagoda Thom.; [62] Kowalski Sophie; [64] Skiba Emil; [64] Sewerin Val.; [64] Hudzikowski (…?); [65] Wilk Balthas; [69] Kruppa Jos.; [69] Kruppa Sophie; [71] Gretka Joh.; [71] Gretka Sophie; [71] Bönisch Paul; [72] Jagoda Frz.; [72] Pawelczyk Joh.; [72] Gattner Sim.; [74] Kubitza Frz.; [74] Kubitza Jos.; [76] Ehrlich Amalie; [77] Dziubany Jos.; [77] Latocha Sophie; [78] Stenzel Marie; [78] Kaczmarczyk (Vinz.?); [79] Nowok Frz.; [80] Kruppa Joh.

    Langestr.: [81] Buczek; [82] Siedlaczek; [82] Klimczek; [83] Sikora; [83] Zolna; [85a] Hudzikowski; [85b] Poczontek; [85b] Goralczyk; [86a] Loch Sofie; [86a] Loch Franz; [86b] Noras Vinz.; [87] Jalowy; [87] Siedlaczek; [88a] Kucz Jos.; [88b] Kotzurek; [88b] Przylutzki; [89] Kostyra; [90] Wrobel; [90] Bobla; [90] Siedlaczek; [90] Pietzka; [91] Czempas; [92] Nyga; [93] Figiel; [93] Nyga Eva; [93] Nyga Alb.; [94] Kostyra Paul; [95] Kowalski; [95] Wisniewski; [96] Losson; [96] Laby; [97] Miernik; [97] Miernik; [98] Figiel; [98] Mazurczyk; [98] Solnetzko; [99] Miernik; [99] Fitzek; [100] Latocha; [100] Latocha; [100] Kaczmarczyk; [101] Halmla (!?); [101] Latocha; [102a] Latocha; [102b] Bienek; [102b] Goralczyk; [103] Wilczek; [103] Wilczek; [103] Goralczyk; [103] Poczontek; [104] Schmeer; [104] Olowson (!?); [104] Suchy; [105] Borzutski; [106] Piekarczyk.

    Spritzenstr.: [107] Bulla; [107] Nyga; [107] Filipek; [107] Smilowski.

    Langestr.: [108] Figiel; [108] Stenzel.

    Spritzenstr.: [111] Nowak.

    Mathias Str.: [112] Wieczorek; [112] Jagoda; [112] Latocha; [112] Tischler; [113] Drobik; [113] Dlugai; [114] Sewerin; [114] Kubina; [114] Mika; [114] Klösel; [114] Krafczyk; [114] Panek; [115] Pawelczek; [116] Pawelczyk; [117] Pawelczyk; [122] Hycz; [123] Zwyrtek; [123] Raczek; [123] Watzlawowitz; [124] Marthe Kulski; [124] August Siedlaczek; [124] Marie Kulski; [126] Mihael Dudka; [126] Anna Rygula; [126] Paul Smietana; [126] Katharina Bobla; [126] Anna Szombara; [127] Sofie Kowalski; [127] Teresia Pawelczyk; [128] Valentin Goy; [129] Johann Szorek; [130] Josef Blażek; [130] Marie Loska; [130] Joh. Waczlawowitz; [131] Marie Jagoda; [131] Johann Panol; [131] Katharina Schitko; [132] Josef Hycz; [135] Franz Stasch; [135] Marie Rygula; [135] Johanna Kubina; [135] Sofie Kaczmarczyk; [135] Marie Pawelczyk.

    Damenstr.: [136] Kotzurek Josef; [137] Latocha Jacob; [137] (Mazol?) Florentine; [137] Schula Valentin; [137] Czempas Marie; [138] Dlugou Paul; [139] Nemella Josef; [140] Spyra Anna; [141] Willer Johann; [141] Ehrlich Jettel; [141] Bieronski Jacob; [142] Pawelczyk Sofie; [142] Pawelczyk Elisabeth; [157] Strzezik Agnes; [157] Gawlik Josef; [157] Czempas Marie; [158] Kroker Oswald; [159] Gawlik Vinzent; [164] Gretka Josef; [166] Pawelczyk Anna.

    Erdmanns Str.: [143] Lubetzki; [143] Masurczyk; [144] Strzezik; [144] Hycz; [145] Smilowski; [145] Klick; [146] Noras; [146] Noras; [146] Noras; [146] Olzek; [147] Strzezik; [147] Strzezik; [148] Smietana; [148] Mandua; [151] Noras; [152] Drobik; [152] Mikos; [156] Smilowski.

    Damenstr.: [156] Schula; [156] Kutzek.

    Gertenstr.: [167] Smilowski; [167] Horst; [168] Latocha; [168] Kotzurek; [169] Hycz; [170] Pannek; [170] Bobla; [170] Mlotzek; [170] Michalski; [171] Nyga; [171] Nyga; [171] Nyga; [176] Karwath; [176] Zaremba; [180] Michalski; [180] Michalski; [185] Latocha; [185] Fitzek; [186] Kotzurek; [186] Kotzurek; [186] Gretka; [187] Goj; [187] Bolik; [188] Indyka; [188] Lubetzki; [190] Sewerin; [190] Bendel.

    Sackstr.: [183] Tatoj; [184] Latocha; [184] Czempas; [184] Michalski; [184] Hytsch.

    Alexanderstr.: [194a] Malina; [194b] Kuschik; [194b] Hudzikowski.

    Wittelstr.: [195] Schula; [196] Nyga; [196] Strzezik; [196] Zolnetzko.

    Paulstr.: [197] Hensel; [197] Hudzikowski; [197] Krafczyk; [198] Kruppa; [198] Kotzurek; [198] Rogalski; [198] Kotzurek; [198] Stachon; [199] Czyrwik; [199] Nyga; [201] Blasczyk; [201] Blasczyk; [201] Blasczyk; [202] Sewerin; [202] Banert; [202] Schorek; [202] Latocha; [203] Tomalla; [203] Lubetzki; [203] Mlotzek.

    Kopietzstr.: [204] Czyrwik Jakob; [204] Nyczek Anna; [205] Gawlik Johann; [206] Klapsia (…?); [206] Indyka Agnes; [207] Indyka I Paul; [208] Kostyra Valentin; [209] Wischnowski Josef; [210] Indyka II Paul; [211] Latocha Franziska; [211] Florys (…?); [211] Nyga Josef; [211] Pawelczyk Paul; [211] Kowolik Sofia; [213] Bobla Josef; [213] Solarczyk Johann; [213] Fitczek Josef; [214] Myalski Paul; [215] Watzlawowitz Ignaz; [215] Grollik Franz; [216] Kiwadowitz; [216] Pawelczyk; [216] Olzek; [217] Pannek; [217] Laby; [217] Mloczek; [217] Rygula; [218] Kotzurek; [221] Latocha; [221] Olzek; [222] Fitzek; [222] Nowok; [223] Gawlik; [223] Gawlik; [224] Nyga; [225] Nyga; [225] Kotzurek; [226] Zolna; [226b] Watzlawowitz; [227] Hytsch; [227] (Mzyk?); [227] Pietruschka.

    Valentinplatz: [228] Josef Seibert; [311] Martin Lubetzki; [311] Paul Bendel; [311] Barth. Klimsa; [311] Franz Schwirgott.

    Boischower Straße: [229] Josef Schostek; [230] Karl Labus; [231] Paul Mikos; [231] Matth. Goralczyk; [232] Karl Morawietz; [233] Val. Jalowy; [233] Kath. Schula; [235a] Val. Figiel; [235a] Matth. Karwath; [236b] Eduard Schwahn; [236b] Maria Mijalski (imię Theodor zostało skreślone, imię Maria zostało nadpisane!); [236b] Barth. Figiel; [240] Albert Niessytto; [241] Mich. Oschek; [245] Anna Kutsch; [245] Marie Kutsch; [246] Alex. Kasperczyk; [247] Anna Kutz; [BRAK NUMERU!] Val. Blasek.

    Krakauerstr.: [249] Labus Josef; [249] Smietana Joh.; [250] Dudek; [251] Rosmus; [253] Nyga; [253] Malina; [256] Stenzel; [256] Watolla; [257] Karwath Jo.; [260] Karwath Joh.; [260] Schula; [260] Kaczmarczyk; [261] Rygula; [261] Bobla; [261] Kotzurek; [262] Karwath A.; [263] Galoch; [263] Niessyto J.; [263] Smietana Th.; [263] Niesyto Jacob; [264] Machura; [264] Sobanik; [264] Schorek; [265] Grabowski J. I; [265] Grabowski J. II; [265] Goralczyk; [266] Grabowski (…?); [266] Knoppek; [267] Rosmus; [267] Dlugay; [268] Dziubany; [268] Suchanek; [268] Olczek; [269] Kaczmarczyk; [269] Nagi; [271] Karwath A.; [271] Kutz.

    Breslauer Vorstadt: [273] Noras Martin; [274] Kotzurek Val.; [275] Kruppa Anna; [276] Pietrzik Tekla; [277] Hachula Albert; [278] Cichy Valent.; [279] Gawlik Karl; [279] Jagoda Joh.; [280] Noras Marie; [280] Lubetzki Eva; [281a] Banasch Jos.; [281b] Knoppek Thom.; [281b] Berkop Florent.; [282] Dlugay Karl; [283] Poczontek Sof.; [284a] Nyga Hedwig; [284a] Nyga Franz; [284b] Nyga Marie; [284b] Nycz Joh.; [285] Fitzek Sofie; [285] Tyol Marie; [286] Gawlik Franz; [287] Sewerin Sofie; [287] Sewerin Jos.; [288] Noras Jacob; [288] Miernik Marie; [289] Rudzki Franz; [289] Galyga Hedwig; [289] Mansel Marie; [316] Rygula Sofie.

    Wygoda Gehoft: Dziubany Joh.

    Colonie Berun: [292] Hamerla; [293a] Janos; [293b] Koza; [294] Kucz; [295] Kotzurek; [296] Blacha; [297a] Krzikawski; [297b] Blaszczyk; [298] Fijol; [298] Urbanczyk; [299] Gruschka; [299] Gretka; [300] Dziubany; [300] Dziubany; [301] Pluta; [301] Maier; [302] Spoczek; [302] Urbanczyk; [303] Duzy; [303] Schostek; [304] Krzikawski; [305] Nyga; [305] Niesyto; [306] Jendryschik; [306] Polko; [306] Schoser.

    Beamtenhäuser (feldhaus I): Kuntz.

    Beamtenhäuser (feldhaus II): Straub; Hilf; Dittrich; Braier; Simon.

    Stallgebäude (feldhaus): Matz; Gembalczyk.

    Wilkmähle Feldhaus: Borkowy; Nowak Jos.; Nowak Sofie; Wilk Franz.

    Vittgehöft: Wilk Joh.; Wilk Hedwig; Saternus Jos.

    Sprengkapselfabrik: Tischler Ant.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #26680
    Jaszczomb
    Użytkownik

    Czy posiada Pan informacje, do jakich ulic odnoszą się wymienione nazwy? Wiem, że Langestrasse to dzisiejsza ul. Słowackiego w Bieruniu, ale pozostałe sprawiają mi kłopot

    #26689
    Historyk85
    Użytkownik

    Witam,

    Specjalnie nie drążyłem tematu, ponieważ moi bezpośredni przodkowie zamieszkiwali przy bieruńskim rynku, i nie musiałem tutaj w zasadzie nic precyzować.

    Wnioskując na podstawie starych pocztówek dzisiejsza ul. Krakowska to bez wątpienia dawna Krakauerstrasse, zaś dzisiejsza Oświęcimska to najpewniej Nicolaistrasse.

    Co do pozostałych ulic trudno jest mi coś dokładniejszego powiedzieć. Mam wśród swoich materiałów sporo skanów z AP Pszczyna, a wśród nich plan rynku opracowany pod koniec XIX w. w związku z planowanym umieszczeniem przy nim jakiegoś biura celnego, i w wolnej chwili postaram się sprawdzić, czy przypadkiem na wspomnianym planie nie ma wymienionych niemieckich, dawnych nazw ulic odchodzących od rynku.

    Pełny obraz dałaby nam mapa katastralna ale tej nie widziałem, i nie wiem nawet czy jest w AP w Pszczynie, czy nadal w Starostwie Powiatowych?

    Kończąc pozwolę sobie zapytać o przedmiot poszukiwań, nazwisko, rodzina, czy szerzej sama historia Bierunia/Starego Bierunia? Może będę mógł jakoś pomóc.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    PS. Sam spis mieszkańców podaje również liczbę osób zamieszkałych pod danym numerem, z podziałem na mężczyzn i kobiety, ale bez ich personaliów, jest tylko podane imię i nazwisko właściciela/najemcy.

    Tytułem obiecanego uzupełnienia, wspomniany wyżej plan nie podaje nazw ulic.

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 4 months temu przez Historyk85.
    #26698
    Jaszczomb
    Użytkownik

    Dziękuję za odpowiedź.
    Przedmiotem moich badań są głównie rodziny Noras, Łosoń/Losson, Mika, Strzeżyk, Długoń, Taistra, Loch i Dittirich.
    Wymieniony w spisie Franz Loch być może jest synem Franza Locha który przybył do Bierunia z Ciesznowa, w okolicy Koźla – zmarł w Bieruniu w 1877 roku.
    Podobnie rodzina Dittirich mieszkająca w Ergu musi być rodziną Marty Taistry z. d. Dittrich, mojej praprababki.
    Największe problemy mam z identyfikacją członków rodziny Noras, ze względu na ich dużą ilość.

    Pozdrawiam, Marcin

    #26701
    Historyk85
    Użytkownik

    Witaj Marcinie,

    W weekend postaram się przejrzeć zgromadzone materiały, znając nazwiska może znajdę coś ciekawego?

    Ale z góry zaznaczam, że są to głównie dokumenty magistratu wytworzone od XVII do pocz. XX w., a zawierają one głównie pisma związane z bieżącym funkcjonowaniem magistratu i miasteczka w wymiarze urzędowym, ale są wśród nich także listy osób które uczestniczyły w wyborze burmistrza i radnych (tj. są to mężczyźni, ciekawostką są zaś ich odręczne podpisy, oczywiście gdy potrafili pisać), oraz inne zestawienia tworzone w konkretnych celach.

    Z materiałów starszych mogę jedynie wymienić skargę chałupników i komorników bieruńskich z końca XVIII w. przeciwko Kamerze Książęcej.

    Osobiście ubolewam, że najstarsze źródła związane z historią Bierunia i jego mieszkańców przepadły bezpowrotnie w pożarze miasteczka w 1845 r.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    #26702
    Jaszczomb
    Użytkownik

    Bardzo dziękuję za zainteresowanie.
    W aktach miejskich na pewno będzie obecny Karol Noras, syn Jakuba, ławnik miejski w latach 1935-39. W tym samym okresie Jan/Johann Noras, sekretarz miasta, syn Wincentego.
    W dawniejszych czasach być może pojawi się Marcin/Martin Noras, ur. 1805, syn Johanna/Jana.

    #26721
    Historyk85
    Użytkownik

    Marcinie,

    Przejrzałem zgromadzone materiały, plon nie jest może zbyt imponujący, ale może Cię zainteresuje. Załącznik podzieliłem na trzy części z powodu rozmiaru, są to w zasadzie odręczne podpisy, z podaną sygnaturą i datą złożenia.

    Zestawienie mieszkańców Bierunia z 1742 r. wymienia dwie osoby noszące interesujące Cię nazwiska, mianowicie są to:
    – Casper Mika, zagrodnik
    – Błazey Strzezyk, chałupnik

    Akta procesowe zagrodników i chałupników bieruńskich z Urzędem Dominialnym (Kamerą Książęcą) z lat 1774 – 1778 wymieniają zagrodnika Klimka Mikę (Mika), który był zobowiązany do 6 dni pańszczyzny. (AKPszcz. X, syg. 2613, k. 221).

    Co się zaś tyczy innych informacji, to w “Opisaniu kościoła bieruńskiego z 1791 r.” widnieje Helena Noraska, która zamiast dziesięciny dawała proboszczowi 1 wiertel żyta i 1 wiertel owsa oraz 2 czeskie i 6 denarów. (J. Kudera, “Historia kościoła parafialnego w Bieruniu”, Bieruń 1996, s. 206).

    Natomiast jeśli idzie o informacje ze spisu mieszkańców z grudnia 1910 r., to mogę doprecyzować, że rodzina Dittrich to trzech mężczyzn i dwie kobiety, z kolei Sophie Loch – 2 kobiety, zaś Franz Loch – 1 mężczyzna i 1 kobieta.

    Nie jest tego zbyt wiele, najciekawsze będą chyba podpisy, ale dominuje tutaj materiał XIX wieczny, dla którego i tak są akta metrykalne, a i same materiały nie mają charakteru ściśle genealogicznego, nie są to w końcu chociażby akta gruntowe.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 3 months, 3 weeks temu przez Historyk85.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #26723
    Historyk85
    Użytkownik

    Drugi załącznik.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #26726
    Historyk85
    Użytkownik

    Trzeci załącznik.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #26729
    Jaszczomb
    Użytkownik

    Rzeczywiście, same podpisy są bardzo ciekawe – niesamowite uczucie zobaczyć własny podpis sprzed 150 lat.
    Niemniej, niewiele z nimi mogę zrobić. Nawet samych Marcinów Norasów w XIX wieku żyło w Parafii Bieruń chyba trzech, więc ciężko je przyporządkować do konkretnej osoby.
    Myślę że informacje ze spisu mieszkańców są najbardziej perspektywiczne – będę musiał spróbować się dowiedzieć, czy jest gdzieś jakiś spis dawnych pracowników Ergu/Lignozy.
    Bardzo dziękuję ci za wszelką pomoc – jeśli mogę się czymś odwdzięczyć, wal śmiało.

    #26735
    Sławomir Brzoska
    Użytkownik

    Dzień dobry!
    W moim drzewie figuruje Jadwiga Noras, która wzięła ślub z Janem Mollem z Szopienic przed 1767 r. Brak ślubu w parafii mysłowickiej może świadczyć, że nie była ona z rodziny Norasów z Brzęczkowic, choć znalazłem tam Jadwigę Noras ur. 24.09.1750, córkę Mateusza i Doroty. Wydaje mi się ona za młoda, bowiem musiałaby urodzić 1 dziecko w wieku 17 lat. Czy nie ma Pan informacji o takim ślubie? Pozdrawiam, Sławomir Brzoska

    #26755
    Jaszczomb
    Użytkownik

    Panie Sławomirze
    Niestety moje drzewo rodziny Noras sięga tylko do 1805 roku.
    Wiem że w połowie XVIII wieku rodzina ta mieszka głównie w Jaroszowicach, parafia Bieruń. Stamtąd osiedla się też w Urbanowicach – w obu miejscowościach są to młynarze.
    Znacznie wcześniej – do końca XVIw – to nazwisko pojawia się w miejscowości Łąka nad dzisiejszym zalewem Goczałkowickim.
    Zupełnie nie wiem jakie są losy rodziny Noras w XVII wieku.
    Później – na przełomie XVIII i XIX wieku znalazłem też ślad kolejnej młynarskiej rodziny Noras z Ławek – dzisiejsza dzielnica Mysłowic, ówcześnie (chyba) parafia Lędziny.
    Samo imię Mateusz dość często powtarza się w jaroszowickiej i bieruńskiej rodzinie Noras – np. w 1826 roku w Bieruniu jest ochrzczony Matusz, syn Matusza Noras, mieszczanina.
    Nie jest to dużo, ale mam nadzieję że te informacje się do czegoś przydadzą. W razie dodatkowych pytań służę pomocą.

    #26759
    Historyk85
    Użytkownik

    Marcinie,

    Jaroszowice i Urbanowice też wchodzą w zakres mojego zainteresowania, i w trakcie swoich poszukiwań wykonałem w AP w Pszczynie skany skarg mieszkańców tych wsi przeciwko Kamerze Książęcej (głównie wymiar pańszczyzny, ale nie tylko) od lat 70 XVIII w. do początku XIX w.

    Część skarg z Urbanowic z XVIII w. mam nieco opracowane, tzn. przetłumaczone na j. polski.

    Nie wiem, czy zauważyłeś ale zamieściłem tutaj na forum spisy mieszkańców Jaroszowic i Urbanowic opracowane na podstawie katastru karolińskiego l. 1723 -1726, ale Norasów one nie wymieniają, zaś w samym miasteczku Bieruń musieli się pojawić po 1742 r., ponieważ nie ma ich w powstałym wówczas spisie mieszkańców.

    W zbiorach Biblioteki Śląskiej znajduje się rękopis niewydanej monografii Ludwika Musioła pt. “Urbanowice. Gmina i parafia: monografia historyczna”, sam jeszcze do niej nie dotarłem, ale z pewnością przyniosła by ona wiele cennych informacji zwłaszcza z XVII i XVIII w. – chociaż moim zdaniem dzieła Musioła dzielą się na lepsze i gorsze pod względem faktografii, por. monografia Tychów i Bierunia.

    Status młynarzy skłania również do poszukiwań w zbiorze Ksiąg Protokołów Sądowych wchodzącego w skład Archiwum Książąt Pszczyńskich dział X Akta sądowe i procesowe, są tam testamenty, odpisy kontaktów, sprawy sądowe itp.; w czasach przed pandemią udało mi się jedynie rzucić okiem na te skarby.

    Kilka wzmianek o rodzinie Kulskich z Bierunia z końca XVII i pocz. XVIII w. udało mi się tam namierzyć, ale po przeglądnięciu w całości jednej jednostki pozwolę sobie zauważyć, że dominuje tam szlachta, a ponadto mieszczaństwo, wolni sołtysi, i właśnie młynarze, o tych ostatnich piszę ponieważ mieszczanie bieruńscy wytoczyli jednemu proces, a w śród skarżących był właśnie jeden z Kulskich.

    Wielka szkoda, że nie ma indeksów osobowych, ani geograficznych do tych ksiąg, o regestrach nie wspominając. Rozmarzyłem się trochę… 😉

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    PS. Swoją drogą warto byłoby pchnąć Forum nieco bardziej w przeszłość, i zachęcać do bardziej wszechstronnych poszukiwań, niż tylko chrzest, ślub, zgon, i następny, następny…, aż metryk starczy.

    #26764
    Historyk85
    Użytkownik

    Tytułem uzupełnienia wcześniejszego postu.

    We wspomnianej skardze mieszkańców Urbanowic z l. 1775-1780 widnieje, Jon Noras, młynarz i jednocześnie zagrodnik. Wraz z innymi “indywiduami” (cytat, tak jest dosłownie w oryginale!) stawił się na zamku pszczyńskim 7 marca 1781 r, oraz w Lędzinach 22 marca 1781 r.

    Ciekawsza będzie jednak informacja, że gospodarstwo zagrodnicze przejął w 1764 r., tym samym jest on zapewne tożsamy z Jonen wymienionym w księdze robocizn (1764 r.). Otwarte pozostaje pytanie, czy również w tym roku objął tamtejszy młyn?

    Zaś chyba prawdziwą “sensacją” będzie dla Ciebie informacja, że Martin Noras wcześniej nosił nazwisko Stoptha / Stoptna. Informacja, to pochodzi z w/w skargi PKPszcz. X, syg. 3088, k. 31v. Fragment skanu wrzucam, jako załącznik.

    W skardze z l. 1805-1809 brak Norasów, za to w kolejnej z l. 1806-1808 widnieje Anton Noras, chałupnik (Pszczyna, 12.06.1806), wyznaczony później na deputata / reprezentanta przez skarżących.

    W skardze wsi Jaroszowice z l. 1775-1781 osoby o nazwisku Noras nie występują.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #26768
    Sławomir Brzoska
    Użytkownik

    Bardzo dziekuję!
    Poszukiwana przeze mnie Jadwiga Noras pochodząca chyba z Brzęczkowic może miała korzenie w Słupnej, bo to blisko? Musiała również pochodzić z rodziny młynarzy, bo przy chrzcie jednego z dzieci zapisano “Młynarzonka”.
    Niestety, najstarsze księgi w AAD z Bierunia pochodzą z około połowy XVIII wieku, więc trudno będzie określić powinowactwo młynarzy Norasów rozsianych na tym terenie 🙁
    Pozdrawiam!

Przeglądajasz 15 wpisów - od 1 do 15 (z 119)
  • Musisz być zalogowany aby odpowiedzieć na ten temat.