Spis mieszkańców Bierunia Starego z grudnia 1910 r.

Strona główna Fora Źródła genealogiczne Spis mieszkańców Bierunia Starego z grudnia 1910 r.

Przeglądajasz 15 wpisów - od 76 do 90 (z 134)
  • Autor
    Wpisy
  • #27331
    Historyk85
    Użytkownik

    Marcinie,

    W AP w Pszczynie znajdziesz całkiem sporo materiałów bezpośrednio dotyczących rodziny Losoń i swoich przodków (linki poniżej), ale dotyczą one głównie XIX wieku, stąd warto byłoby abyś cofnął swoją genealogię do XVIII wieku, poprzez zlecenie kwerendy w Archiwum Archidiecezjalnym w Katowicach, zanim zaczniesz prowadzić poszukiwania w starszych źródłach.

    Niemniej, ponieważ Baraniec wszedł w zakres mojego zainteresowania, w związku z rodziną Dziubany niewykluczone, że uda mi się znaleźć także coś na temat Losoniów, ale zaznaczam, że nie mam 100% pewności, że Wojciech Dziubany z Bierunia był w istocie synem wolnego sołtysa z Barańca. Robocza hipoteza wymaga weryfikacji w oparciu o materiały archiwalne, ale szczęśliwie mam już tutaj pewne punkty zaczepienia i namierzone jednostki do sprawdzenia, ale bez wizyty w Pszczynie nic nie wskóram.

    Zakładając wariant optymistyczny, to i tak będzie luka 1, 2 pokoleń pomiędzy twoimi obecnymi danymi, a tym co mogą zawierać dokumenty z XVIII w., tym samym w pierwszej kolejności powinieneś skupić się na cofnięciu swojej genealogii w przeszłość.

    Oczywiście możesz liczyć na moją pomoc i wsparcie, i będę miał na uwadze wskazane przez Ciebie nazwiska w trakcie moich poszukiwań.

    Das Testament der Auszüglers Valentin und Maryna Losson’schen Eheleute zu Baraniec (Alt-Berun)
    https://www.szukajwarchiwach.pl/17/379/0/10/382?q=Losson+XARCHro:17&wynik=2&rpp=15&page=1#tabJednostka

    Acta Gräntz-Irrungen zwischen dem Scholtzen Loson zu Biassowitz betr. No 12 Kopain
    https://www.szukajwarchiwach.pl/17/53/12/273/4202?q=Loson+XARCHro:17&wynik=1&rpp=15&page=1#tabJednostka

    Acten der Fürstlichen Central – Verwaltung zu Pless betreffend die Prozesssache des Valentin Loson u. Cons. zu Jajost c/a wegen Anerkennung eines Hutungsrechts
    https://www.szukajwarchiwach.pl/17/53/10/212/2705?q=Loson+XARCHro:17&wynik=2&rpp=15&page=1#tabJednostka

    Acta über die auf der Rustical-Besitzung 12 zu Kopain haftenden – gerichtlich anerkannten Praestanda. Walek Lassoń
    https://www.szukajwarchiwach.pl/17/53/12/281/6279?q=Lasso%C5%84+XARCHro:17&wynik=1&rpp=15&page=1#tabJednostka

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    PS. Spisz sobie numery sygnatur z linków, ponieważ z końcem maja stara strona szukajwarchiwach przestanie działać.

    #27391
    Alwexis
    Użytkownik

    Witam!

    Poszukuję informacji o rodzinie Bobla z Bierunia. Przodek Joseph Bobla żonaty z Katarzyną z domu Ciepły, ślub mieli w 1902 r. w Bieruniu. Poszukuję informacji wykraczających poza standardowe akta USC, wg. tego ślubu rodzicami Josepha byli Thomas Bobla i Marianna z domu Schula.

    Pozdrawiam

    Aleksander

    #27393
    Historyk85
    Użytkownik

    Aleksandrze,

    Rodzina Bobla bez wątpienia jest mocno związana z Bieruniem, jej przedstawiciele są wśród mieszczan wymienionych w Katastrze Karolińskim z 1723 r.: Mathes Bobla nr 11 oraz Albrecht Bobla nr 25. Kolejny spis z 1741 r. wymienia Macieja Boblę – niewykluczone, że jest on tożsamy z tym z 1723 r.; a wykaz uiszczających dziesięcinę względem proboszcza bieruńskiego z 1791 r. wymienia Jana.

    Spis mieszkańców z grudnia 1910 r. daje zaś obraz jak liczna była to rodzina w późniejszym czasie:

    Anna Bobla, Krakauerstr. 34 (3 mężczyźni i 4 kobiety)
    Paul Bobla, Nicolaistr. 56 (2 mężczyźni i 3 kobiety)
    NN. Bobla, Langestr. 90 (2 mężczyźni i 3 kobiety)
    Katharina Bobla, Mathias Str. 126 (1 mężczyzna i 4 kobiety)
    NN. Bobla, Gertenstr. 170 (1 kobieta)
    Josef Bobla, Kopietzstr. 213 (5 mężczyzn i 1 kobieta)
    NN. Bobla, Krakauerstr. 261 (6 kobiet)

    Tym samym w Bieruniu pod koniec 1910 roku żyło w sumie 13 mężczyzn i 22 kobiety noszących nazwisko Bobla.

    Z materiałów innych niż akta USC mogę Ci na ten moment wskazać jedynie akta gruntowe dla nieruchomości znajdującej się przy bieruńskim rynku pod numerem hipotecznym 11B, akta te obejmują lata 1797 – 1882 i pierwszym odnotowanym w nich właścicielem był Anton Bobla (APKat. Zbiór akt gruntowych sądów w Mikołowie, zespół 637, syg. 27).

    Najwyraźniej rodzina Bobla – a przynajmniej potomkowie Macieja – byli właścicielami tej posesji przez cały XVIII wiek.

    Jak wspomniałem we wcześniejszym poście w AP Katowice nie ma jednak wszystkich akt gruntowych z Bierunia, a jedynie ich część, a przejrzałem jedynie połowę z tych, które są dostępne.

    Natomiast jeśli idzie o dalsze kierunki poszukiwań, to mogę wskazać tylko Archiwum Książąt Pszczyńskich: księgi sądowe, księgi ziemskie, księgi kontraktów, urbarze itd., ale są to materiały XVI – XVIII wieczne, dlatego przed przystąpieniem do kwerend w tych zbiorach, należy maksymalnie cofnąć genealogię w przeszłość – co w przypadku Bierunia oznacza I poł. XVIII w.

    Wszystko zależy też od szczęścia, jedne rodziny pozostawiły po sobie więcej śladów, testamenty, umowy itp., a inne mniej, i po prostu nic nie można z tym zrobić.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    #27556
    Alicjao
    Użytkownik

    Witam serdecznie

    Czy jest pan w stanie cokolwiek wyszukac na temat rodziny Olczek?niestety w internecie kompletnie jakby nie istniała moja rodzina:)z góry pozdrawiam

    #27560
    Historyk85
    Użytkownik

    Alicjo,

    W tytułowym spisie mieszkańców Bierunia z grudnia 1910 r., figurują następujące osoby noszące nazwisko Olczek / Olschek / Olzek:

    Eva Olschek; Krakauerstr. 35 (Hospital) [6 kobiet]
    NN. Olzek; Erdmanns Str. 146 [2 kobiety]
    NN. Olzek; Kopietzstr. 216 [1 mężczyzna i 2 kobiety]
    NN. Olzek; Kopietzstr. 221 [1 mężczyzna]
    NN. Olczek; Krakauerstr. 268 [1 kobieta]

    W sumie mamy zatem tylko 2 mężczyzn i 11 kobiet.

    Ponadto warto byłoby sprawdzić akta gruntowe dla nieruchomości znajdującej się w Bieruniu, ale tutaj nazwisko właścicieli to Oszek [!?]:

    Nr hipoteczny 93 (1772 – 1895); właściciele, kolejno: Jan Wilk, Marianna i Jan Oszek, Franz i Hanka Hudzikowski.
    Archiwum Państwowe w Katowicach, Zbiór akt gruntowych sądów w Mikołowie, zespół 637, syg. 45.

    Nie natrafiłem w zgromadzonych przez siebie materiałach z XVIII w. na nazwisko Olczek / Olschek / Olzek / Oszek itp., nie ma ich w spisach mieszkańców Bierunia z 1742 r., czy też wcześniejszym w Katastrze Karolińskim z 1723 r. Musieli zatem sprowadzić się do miasteczka później, najpewniej w XIX wieku.

    W Wolnym Stanowym Państwie Pszczyńskim wśród mieszkańców wsi w latach 1722 – 1727 nie występuje nazwisko Olczek, jest za to nazwisko Oszek (poza nim jeszcze tylko Olschok; Olszok, jako „zbliżone”), które nota bene znajduje związek z Bieruniem poprzez w/w przeze mnie akta gruntowe! Pisownia nazwiska, lub jego forma mogła się zmienić na przestrzeni lat, tak więc warto podjąć ten trop.

    Tutaj jeszcze link prowadzący do Śmiłowic
    Akta gruntowe dot. Smilowitz 2. Jonek Oszek
    1835 – 1853
    https://www.szukajwarchiwach.pl/17/53/12/281/7675?q=Oszek+XARCHro:17&wynik=1&rpp=15&page=1#tabJednostka

    Muszę także zapytać w jakim stopniu masz opracowaną genealogię rodziny Olczek? Czy coś wskazuje, że byli w jakiś sposób związani z Bieruniem wcześniej niż na początku XX wieku?

    Tytułem uzupełnienia; Adressbuch des Kreises Pless mit Kalender für das Jahr 1906; wymienia murarza, Michała Oschek w Bieruniu.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 5 months, 1 week temu przez Historyk85.
    #27619
    Jaszczomb
    Użytkownik

    Dzięki uzyskaniu z USC w Bieruniu kopii aktu urodzenia swojego pra-pradziadka Karola Noras udało mi się w końcu znacznie rozbudować męską linię swojego drzewa genealogicznego.
    Tutaj natrafiłem na kolejną pułapkę: Stanisław Noras oraz Katarzyna Bula, dziadkowie Karola, nie figurują w księdze małżeństw. Ślub musiał mieć miejsce, ponieważ ich dzieci są rejestrowane w księgach jako legalne, jednak nigdzie nie mogę znaleźć jego śladu. Musiał on mieć miejsce przed 1855 rokiem, gdyż wtedy rodzi się pierwsze ich dziecko, które odnalazłem – Michael Noras. W tym czasie Stanisław Noras jest opisany w księdze jako Sołtys z Jaroszowic.
    Sytuację komplikuję też obecność innego Stanisława Noras, urodzonego w podobnym czasie, żonatego z Katarzyną Stachoń (ślub odnalazłem bodaj w 1836 roku). Obie pary żyją i mają dzieci w podobnym czasie, przez co niektóre internetowe bazy danych traktują je jako jedną rodzinę.
    Dzięki temu jednemu dokumentowi w moim drzewie pojawiły się nazwiska: Miernik, Długai, Bula, Massalski i Zaremba.
    Co do tego ostatniego nazwiska również mam trudności z odnalezieniem jej w księdze urodzeń. Wg. zapisu ze ślubu Anna Zaremba powinna urodzić się ok 1820 roku, jednak w tamtejszej księdze odnalazłem tylko Joannę Zarembę – czy te imiona były wówczas używane zamiennie?

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 5 months temu przez Jaszczomb.
    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 5 months temu przez Jaszczomb.
    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 5 months temu przez Jaszczomb.
    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 5 months temu przez Jaszczomb.
    #27621
    Alicjao
    Użytkownik

    Mój dziadek ur 1925 r Franciszek był podczas 2 wojny w wojsku niemieckim powrócił do domu po wojnie do Bierunia ul krakowska kiedyś (Baraniec), ożenił się z Maria Manzel w 1951 r Tylko tyle niestety wiem…

    #27622
    Jaszczomb
    Użytkownik
    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 5 months temu przez Jaszczomb.
    #27625
    Alicjao
    Użytkownik

    Juz podaję :Dziadek :Franciszek Olczek Data :15.09.1925 Dzieci :Łucja, Ewa, Krystyna, Barbara, Urszula, Andrzej

    #27632
    Krone
    Użytkownik

    Dzień dobry

    chciałabym nawiązać do wpisu użytkownika Jaszczomb dot. Stanisława Norasa. Nazwisko Noras nie leży w kęgu moich poszukiwań ale po “wylistowaniu” danych dot. Noras/Bula/Stachon zauważyłam pewne dziwne powiązania, które mogą wskazywać na fakt, że Katarzyna Stachoń i Katarzyna Bula to te same osoby.
    Wydaje mi się, że Michael nie był pierwszym dzieckiem interesującj nas pary. Istnieje wpis, że 8.07.1850 r. zmarła Catharina ( 6 m-cy ) której rodzicami byli Stanislaus Noras i Catharina Bula. Co ciekawe, nie znalazłam wpisu o narodzinach tejże Cathariny. Istnieje natomiast wpis, że 9.01.1850 urodziła się Catharina której rodzicami są Stanislaus Noras i Catharina Stachoń.
    Jeżeli wpis śmierci dziecka nie jest pomyłką wpisującego to można przypuszczać, że Bula to Stachoń.
    Jest jeszcze druga nieścisłość przy wpisie śmierci Valentina zm 18.08.1854 w wieku 7 m-cy, rodzice Paul Noras i Catharina Bula. Ta sama sytuacja, istnieje tylko wpis Valentin ur. 7.02.1854, rodzice Staś Noras i Catharina Stachoń.

    Chciałam nadmienić, że w tym samym czasie występuje w Jaroszowicach Paul Noras ur. około 1813 r., 14.01.1839 ślub z Katharina Bula zd. Loska, l. 33, wdowa po Albercie Bula. Świadkiem na ślubie Paula Norasa jak i Stanisława Norasa (19.07.1836 z Catharina Stachoń) jest Johann Noras – być może Paul (ur. okolo 1813) i Stanislaus (ur. okolo 1814) są braćmi i występują tu jakieś pomyłki w nazwiskach pomiędzy nimi.

    Pozdrawiam
    Grażyna

    #27633
    Jaszczomb
    Użytkownik

    Grażyno, dziękuję za odpowiedź.
    Rzeczywiście, rozważałem możliwość, że zachodzą jakieś pomyłki personalne. Ta hipoteza ma jednak też swoje słabości – jeśli Katarzyna Bula/Stachoń urodziłaby się faktycznie ok. 1819, jak wskazuje akt ślubu z 1836, to w momencie narodzin Jakuba Noras, dziadka mojego pradziadka, tzn. w 1864 roku, miałaby ona 45 lat – co na owe czasy wydaje mi się bardzo późnym wiekiem na urodzenie dziecka, choć nie jest absolutnie decydujące.
    Znalazłem też alternatywną kandydatkę: Katarzynę Bula urodzoną w 1835. Ta linia rozumowania upada jednak wobec zapisu z 1850.
    Zauważyłem też, że zapisy dot. urodzeń dzieci Stanisława Noras z Katarzyną Bula i z Katarzyną Stachoń następują równolegle. Np Katarzyna Stachoń rodzi 18 sierpnia 1854 Walentego Noras, a już 27 sierpnia 1855 Katarzyna Bula rodzin Michała Noras. Jeśli obie Katarzyny są tożsame, to znowu wydaje mi się to nieco naginaniem praw biologii.
    Dodatkowo, zauważyłem pewną zależność dotyczącą samego Stanisława Noras: we wpisach z Katarzyną Stachoń opisany jest jako Hausler, natomiast z Katarzyną Bula jest Gartner lub Scholze
    Zdecydowanie mamy tutaj do czynienia z jakąś zawiłością
    Pozdrawiam, Marcin Noras

    #27635
    MonikaMendrela
    Użytkownik

    Dzień dobry, od jakiegoś czasu obserwuję ten wątek i zastanawiam się czy ktoś posiada jakieś informacje na temat rodziny Misterek z Bierunia ? Korzystając z dostępnych ksiąg metrykalnych online udało mi się zawędrować z tym nazwiskiem do początków XIX wieku właśnie na teren Bierunia – ale wszystkie informacje dotyczą jednego małżeństwa i ich późniejszych dzieci. Może gdzieś w starszych spisach się znajdzie mój przodek?

    Jeśli ktoś natknął się na to nazwisko albo sam skierował swoje poszukiwania właśnie na tę rodzinę będę wdzięczna za kontakt/informacje pod postem lub na e-mail monika.mendrela@gmail.com 🙂

    Mendrela, Mendrella, Misterek, Grzesica, Szendera, Chrostek, Jastrzemski, Jastrzembski, Zupa

    Chełm Śląski, Lędziny Goławiec, Bieruń, Tychy, Kobiór, Urbanowice, Pszczyna

    #27640
    Historyk85
    Użytkownik

    Moniko;

    Przejrzałem zgromadzone materiały i wyciągnąłem dla Ciebie własnoręczne podpisy Józefa Misterek, które pozostawił w aktach dotyczących magistratu Bierunia. W zasadzie jest to tylko ciekawostka, ale zdobycie podpisów przodków – o ile potrafili pisać – sprzed 1874 r. i utworzenia akt USC, jest pewnym wyzwaniem o ile wspomniany Józef to Twój przodek.

    Ale do rzeczy, jeśli chodzi o rodzinę Misterek to powinnaś sięgnąć po akta gruntowe dla numeru hipotecznego 49 w Bieruniu. Akta te znajdują się w AP w Katowicach, w Zbiorze akt gruntowych sądów w Mikołowie, zespół 637, syg. 43. Zawierają one dokumenty z lat 1810 – 1870, właściciele to: Paweł Gdula, Joseph Misterek, Louis Peikert.

    Nie wiem czy ustaliłaś już może jakiś związek nazwisk Gdula i Peikert z rodziną Misterek?

    Ponadto w AP w Pszczynie jest jeszcze następujący testament:
    Die Deposition des von dem Tischlermeister Joseph Misterek aus Gollawietz errichteten Testaments [1861].
    https://www.szukajwarchiwach.pl/17/40/0/2.9/1262?q=misterek+XARCHro:17&wynik=2&rpp=15&page=1#tabJednostka

    We wcześniejszych „spisach” z XVIII w. z Bierunia nie spotkałem nazwiska Misterek. W wolnej chwili postaram się zamieścić w wątku wykaz mieszkańców Urbanowic z lat 80 XVIII w. i wykaz zagrodników, chałupników i komorników bieruńskich z tego samego okresu.

    Alicjo;

    Musisz skontaktować się z Urzędem Stanu Cywilnego w Bieruniu, który przechowuje akta od 1874 r., poproś o akt urodzenia dziadka Franciszka, zdobądź akta zgonów jego rodziców itd. Na ten moment nie jesteśmy Ci w stanie pomóc ponieważ musisz się najpierw cofnąć w przeszłość ze swoją genealogią. Na stronie Towarzystwa są materiały sprzed 1874 r., a akta USC z Bierunia nie są dostępne on-line i raczej długo się to nie zmieni.

    Marcinie;

    Cieszę się, że Twoje poszukiwania się rozwijają, ale muszę zapytać kim w taki razie był / jest dla Ciebie wymieniony wcześniej Marcin ur. ok. 1805 w Jaroszowicach, syn młynarza Jana?

    Nazwisko Noras występuje nie tylko w parafii bieruńskiej, można jest spotkać również w Lędzinach i Bojszowach, i to całkiem licznie, więc dla pewności warto byłoby sprawdzić czy przypadkiem jakieś metryki dotyczące Twoich przodków nie zostały zarejestrowane w innych okolicznych parafiach.

    Najlepsza metoda na rozwianie wątpliwości, to żmudne wypisywanie wszystkich Norasów: chrzty, śluby i zgony, w celu rekonstrukcji ich genealogii. Osobiście stosowałem tą metodę w swoich poszukiwaniach na Opolszczyźnie, gdy ksiądz prowadził księgi niechlujnie, a Karolów współcześnie żyło kilku, więc by mieć pewność trzeba było robić całość…, niemniej na koniec wszystko do siebie pasowało.

    Pozdrawiam;
    Andrzej

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #27643
    Jaszczomb
    Użytkownik

    Andrzeju,
    żeby rozwiać twoje wątpliwości:
    -Marcin Noras z Jaroszowic, ur. 1805, to przodek mojej prababci ze strony ojca.
    -Stanisław Noras to mój przodek w głównej linii po mieczu.
    Wygląda na to, że obie te linie pochodzą od wspólnych przodków z Jaroszowic, być może rozdzieliły się w drugiej połowie XVIII wieku.

    #27654
    Ania16
    Użytkownik

    Dzień dobry.
    Czy w tym zestawieniu są również mieszkańcy Bijasowic?
    Poszukuję informacji o prababci i jej rodzinie z Bijasowic.

Przeglądajasz 15 wpisów - od 76 do 90 (z 134)
  • Musisz być zalogowany aby odpowiedzieć na ten temat.