Spis mieszkańców Bierunia Starego z grudnia 1910 r.

Strona główna Fora Źródła genealogiczne Spis mieszkańców Bierunia Starego z grudnia 1910 r.

Przeglądajasz 15 wpisów - od 151 do 165 (z 173)
  • Autor
    Wpisy
  • #29151
    Ania16
    Użytkownik

    Pani Olu, proszę o kontakt na maila anna.fecko@gmail.com. Dziękuję i pozdrawiam 🙂

    • Ta odpowiedź została zmodyfikowana 7 months, 1 week temu przez Ania16.

    Pozdrawiam Ania

    #29154
    Historyk85
    Użytkownik

    Witam,

    Tym razem zamieszczam wykaz mieszkańców wsi Urbanowice z 1805/06 r.; wcześniejszy spis dla tej miejscowości zamieszczony przeze mnie w wątku pochodził z ok. 1781 r. ale podawał także daty objęcia poszczególnych gospodarstw, niemniej i ten ma swoją wartość ponieważ daje wgląd w okres którego nie obejmują ogólnie dostępne metryki parafii bieruńskiej (od 1820 r.).

    Prezentowany wykaz pochodzi z akt procesowych.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    ———-

    Spis mieszkańców wsi Urbanowice z 25/26 września 1805 r.

    Akkerbauerstellen [Siodłoki/Rolnicy]

    1. Simon Uszok
    2. Wawrzin Droszd
    3. Franek Przylacky
    4. Jon Niemiec
    5. Joseph Mzyk
    6. Morcin Soyka
    7. Fabian Mzyczek
    8. Walek Bednorsz
    9. Sobek Schiwy
    10. Klaia u[n]d Stachon [obaj gospodarowali na tym samym gospodarstwie w równych połowach!?]

    Gartners [Zagrodnicy]

    1. Walek Bula
    2. Joseph Koszok

    Hauslers mit Feld [Chałupnicy]

    wieś Urbanowice

    1. Kuba Bula
    2. Anton Puschek
    3. Jendrys Labe
    4. Friedrich Czyron
    5. Balzar Kotschy
    6. Jurek Ponol
    7. Jurek Wuszik
    8. Pietr Kost
    9. Woitek Soika
    10. Sobek Soika
    11. Kuba Bula
    12. Kuba Soika
    13. Walek Pytek
    14. Grześ Jaruzel
    15. Morcin Bartecky
    16. Jurek Mzyczek

    tak zwana Kopain [Kopaniny] oddalona o 1/4 mili od wsi [Urbanowice, tj. chodzi o jej przysiółek]

    17. Franek Niemiec
    18. Grzes Zolna
    19. Franek Paschek
    20. Michol Szary
    21. Kuba Krawiec
    22. Kuba Kost
    23. Walek Matuszik
    24. Wawrzek Dziubany
    25. Tomek Stachoń
    26. Woitek Grześica
    27. Mathusz Lissok
    28. Szemek Labe
    29. Bartek Myrdzik
    30. Szemek Bzank
    31. Jon Bywalec
    32. Jon Laska
    33. Mathusz Faikis
    34. Jendrys Bablaczek
    35. Balzar Jarek
    36. Klimek Grzesica
    37. Jonek Rygula

    Chałupnicy z Urbanowic wymienieni w dokumencie z 12 czerwca 1806 r.

    Micolai Bednorsz
    Mathus Domy
    Szobek Stachan
    Szemek Gabic
    Pawel Urzok
    Szemek Hayduga
    Thomek Skrzipczik
    Jendrys Chrusc
    Wawrzin Bartecky
    Anton Noras
    Morcin Latuszek
    Adam Rygula
    Blazek Hasnik
    Joseph Kos
    Walek Severa
    Morcin Nowak
    Jurek Latuszek
    Wittwe Laszok
    Kuba Chrobok
    Wittwe Bednorsz
    Jon Szary

    #29196
    Jaszczomb
    Użytkownik

    Wśród akt gruntowych młyna w Jaroszowicach znajduje się bardzo ciekawy dokument – skarga młynarza Walka Norasa do króla pruskiego, w którym opisuje, m. in. jak to się stało, że wszedł w posiadanie tego młyna. Zamieszczam transkrypcję:

    1) das Dominium hat die Muhle aufgebaut
    und einen Muller dar aufgesetzt welcher
    Muller von vilen zugesiegeten Schaden
    in einen halben Jahr hat entlaufen mussen,
    als die Herrschaft hat gesehen das sie keinen
    Muller hat erhalten konnen so hat das Domi
    nium ein Patent ausgehen lassen, dass die
    Muhl zu verkauffen ist in Jaroschowitz.
    Dar hat sich mein Vater aus Pohlen gemeldet
    und die Muhle zu kauffen in willens gewesen
    haben aber 5. Jahr darauf gesessen ohne einiges
    feld, dann hat mich das Dominium gefraget
    ob ich die Muhl will kauffen vor 144 Kr welches
    ich auch bar aus gezahlet habe vor die Muhl,
    feld und allen stehen, alles Zugeher was zu
    einer Muhl Gehort, und auf dem Kauff Zettel
    ist mir ausgesetzet worden alle Jahr 12 Schl
    Kayserl Maass [], aber anjetzo []
    vom 34.her gezwungen worden 16 Schl
    und 16 Schl Haaber weisser zu geben.

    Część tekstu ucięta jest krawędzią strony, jednak i tak podaje kilka ciekawych informacji – np. że ów pierwszy młynarz (Bartek Noras?) pochodził „z Polski”. Dokument pochodzi z ok.1770 roku, i podany został przez Walentego Noras pod Nysą. Skan dostępny pod tym linkiem:
    https://drive.google.com/file/d/1kSIDV0n2OV6dPeTcet88tIoTLNCeQOm2/view?usp=sharing

    #29207
    zygmunt
    Użytkownik

    Dzień dobry,

    Mam pytanie do znawców Bierunia. Czy w aktach z lat 1880 – 1884 nie pojawia się tam przypadkiem ślub Pawła Żogały i Zofii Loski?
    To się nazywali moi pradziadkowie, o których nie mam do tej pory żadnych wiadomości, poza tym, że mieszkali w Kostuchnie co najmniej od 1885 roku. W aktach Piotrowic są ich dzieci (najstarsze z pocz. 1885), ale nie ma ślubu ich samych.
    Zauważyłem kilka Zofii Losek w Bieruniu w stosownym wieku, więc – może?

    Pozdrowienia,

    Zygmunt

    #29208
    Historyk85
    Użytkownik

    Zygmuncie,

    Akta Urzędu Stanu Cywilnego w Bieruniu od 1874 r. nadal znajdują się w USC Bieruń i nie ma do nich swobodnego dostępu, i w dającej się przewidzieć przyszłości raczej się to nie zmieni.

    Niemniej biorąc pod uwagę podane przez ciebie informacje w pierwszej kolejności sprawdziłbym USC Tychy i/lub Urbanowice, ponieważ nazwisko Loska licznie występuje w samych Tychach, jak i okolicy, mam tutaj zwłaszcza na myśli Jaroszowice i Wygorzele, a te podlegały pod USC Urbanowice.

    Akta z tych dwóch urzędów znajdziesz w Archiwum Państwowym w Pszczynie, w przypadku akt z Tychów są dostępne skorowidze od 1874 r., zaś dla Urbanowic te zaczynają się od 1888 r.

    Korzystałeś zapewne do tej pory z indeksów parafii Bieruń dostępnych na stronie geneteki, a ta obejmowała wspomniane wyżej Jaroszowice i Wygorzele, stąd też i nazwisko Loska, ale parafia to jedno, a akta USC to drugie.

    Swoją drogą dla tego okresu akta cywilne niosą ze sobą znacznie więcej informacji niż metryki kościelne, tak więc podsumowując, na ten moment powinieneś skierować swoje kroki do Archiwum Państwowego w Pszczynie.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    #29209
    Ania16
    Użytkownik

    Witam.

    Panie Zygmuncie, kontaktowałam się wcześniej z Panem na Family Search.

    W moim drzewie jest Paweł Żogała.
    Syn Michała Żogała (z Kostuchny) i Anny Klimza urodzony 13.12.1865 w Urbanowicach.
    Michał i Anna to moi bezpośredni przodkowie (3x pradziadkowie).
    Był też inny Paweł (syn Jana Żogała i Franciszki Bywalec), ale zmarł mając niecały rok, więc jego nie biorę pod uwagę.

    Niestety o Pawle urodzonym w 1865 nie mam więcej informacji, gdyż tak jak pisze Pan powyżej dokumenty od 1874 są w USC Bieruniu.

    Szukając swoich przodków o nazwisku Żogała napisałam do USC Bieruń i Pani tam pracująca podała mi podała interesujące mnie dane (imiona i nazwiska rodziców mojej prababci). Może moja informacja o Pawle Żogała jakoś Panu pomoże w dalszych poszukiwaniach.

    Pozdrawiam
    Ania

    Pozdrawiam Ania

    #29210
    zygmunt
    Użytkownik

    Dziękuję za wszystkie informacje.

    Niestety, w moim przypadku problem polega m.in. na tym, że osób o nazwiskach i imionach „Paweł Żogała” i „Zofia Loska” w wieku odpowiednim do spłodzenia jedenaściorga dzieci w latach 1885 – 1907 (akty urodzin dzieci mam z USC Piotrowice) jest na samym Śląsku całkiem sporo, a do ich aktów ślubu lub zgonu, które pewnie wniosłyby sporo identyfikujących informacji, nie udało mi się jeszcze dotrzeć.

    Pozdrawiam,

    Zygmunt

    #29276
    Historyk85
    Użytkownik

    Marcinie,

    W trakcie mojej ostatniej wizyty w AP w Pszczynie, przeglądając zamówione jednostki, znalazłem m.in. trzy dokumenty dotyczące młynarza Gawła Norasa, mianowicie:

    24.01.1660 r.; Gaweł Noras kupuje młyn w Międzyrzeczu od Urbana Gawlasa.

    1663 r.; Gaweł Noras bierze w dzierżawę młyn w Pszczynie, zabezpieczeniem jest wcześniej zakupiony młyn w Międzyrzeczu.

    1667 r. (w dzień św. Marcina); Gaweł Noras sprzedaje młyn w Międzyrzeczu Pawłowi Szafranowi. Ciekawa jest informacja, że pierwotnie zamierzał go sprzedać swojej córce i zięciowi Grigerowi Rygule.

    Zrobiłem zdjęcia wszystkich trzech w/w dokumentów, tak więc jeśli jesteś zainteresowany poznaniem ich treści, to podaj mi swój adres e-mail, albo prześlij mi wiadomość, adres znajdziesz w wątku, w jednym z wcześniejszych postów.

    Odnalezione dokumenty są po polsku, tak więc bez większych problemów będziesz mógł się zapoznać z ich treścią.

    ———————

    Ponadto dla wszystkich śledzących zamieszczoną wcześniej w wątku genealogię rodziny Loska i rodzin z nimi związanych zamieszczam kolejną porcję informacji w uzupełnieniu do mojego postu z 25.04.2021 r., dzięki którym cofniemy się niemal do połowy XVII w.!

    Mateusz Nycz vel Lissok; ur. 13.09.1777 Urbanowice; zm. 06.02.1840 Urbanowice, był synem Wojciecha (Adalberta) Nycz i Katarzyny Łosoń (Losoń, Lasoń) vel Liszka.

    Wojciech (Adalbert) Nycz urodził się ok. 1734/1742, zmarł zaś 10.11.1810 w Urbanowicach; 11.02.1765 w Tychach poślubił Katarzynę Łosoń (Losoń, Lasoń) vel Liszka urodzoną 14.11.1745 w Czułowie, która zmarła 05.05.1802 w Urbanowicach.

    Rodzicami Katarzyny byli: Tomasz Łosoń (Losoń, Lasoń) vel Liszka urodzony 14.12.1697 w Tychach i Agnieszka Stachąnka; ślub Tomasza i Agnieszki miał miejsce 23.01.1725 w Tychach.

    Rodzicami Tomasza byli: Stanisław Loszonczyk i Dorota Krawczowna, a ich ślub odbył się 29.01.1686 w Tychach.

    Mam nadzieję, że w/w informacje sprawią zainteresowanym wiele przyjemności.

    Trafiłem również na ciekawy trop, dzięki któremu może uda się ustalić pochodzenie Zofii Kocurowskiej, żony Macieja Józefa Kocurowskiego, i cofnąć genealogię tej linii również do połowy XVII w.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    #29277
    Jaszczomb
    Użytkownik

    Panie Andrzeju,

    Bardzo proszę o przesłanie dokumentów na mnoras@onet.pl. Serdeczne dzięki za udostępnienie ich.

    #29286
    zielak
    Użytkownik

    Marcinie,

    W trakcie mojej ostatniej wizyty w AP w Pszczynie, przeglądając zamówione jednostki, znalazłem m.in. trzy dokumenty dotyczące młynarza Gawła Norasa, mianowicie:

    24.01.1660 r.; Gaweł Noras kupuje młyn w Międzyrzeczu od Urbana Gawlasa.

    1663 r.; Gaweł Noras bierze w dzierżawę młyn w Pszczynie, zabezpieczeniem jest wcześniej zakupiony młyn w Międzyrzeczu.

    1667 r. (w dzień św. Marcina); Gaweł Noras sprzedaje młyn w Międzyrzeczu Pawłowi Szafranowi. Ciekawa jest informacja, że pierwotnie zamierzał go sprzedać swojej córce i zięciowi Grigerowi Rygule.

    Zrobiłem zdjęcia wszystkich trzech w/w dokumentów, tak więc jeśli jesteś zainteresowany poznaniem ich treści, to podaj mi swój adres e-mail, albo prześlij mi wiadomość, adres znajdziesz w wątku, w jednym z wcześniejszych postów.

    Odnalezione dokumenty są po polsku, tak więc bez większych problemów będziesz mógł się zapoznać z ich treścią.

    ———————

    Ponadto dla wszystkich śledzących zamieszczoną wcześniej w wątku genealogię rodziny Loska i rodzin z nimi związanych zamieszczam kolejną porcję informacji w uzupełnieniu do mojego postu z 25.04.2021 r., dzięki którym cofniemy się niemal do połowy XVII w.!

    Mateusz Nycz vel Lissok; ur. 13.09.1777 Urbanowice; zm. 06.02.1840 Urbanowice, był synem Wojciecha (Adalberta) Nycz i Katarzyny Łosoń (Losoń, Lasoń) vel Liszka.

    Wojciech (Adalbert) Nycz urodził się ok. 1734/1742, zmarł zaś 10.11.1810 w Urbanowicach; 11.02.1765 w Tychach poślubił Katarzynę Łosoń (Losoń, Lasoń) vel Liszka urodzoną 14.11.1745 w Czułowie, która zmarła 05.05.1802 w Urbanowicach.

    Rodzicami Katarzyny byli: Tomasz Łosoń (Losoń, Lasoń) vel Liszka urodzony 14.12.1697 w Tychach i Agnieszka Stachąnka; ślub Tomasza i Agnieszki miał miejsce 23.01.1725 w Tychach.

    Rodzicami Tomasza byli: Stanisław Loszonczyk i Dorota Krawczowna, a ich ślub odbył się 29.01.1686 w Tychach.

    Mam nadzieję, że w/w informacje sprawią zainteresowanym wiele przyjemności.

    Trafiłem również na ciekawy trop, dzięki któremu może uda się ustalić pochodzenie Zofii Kocurowskiej, żony Macieja Józefa Kocurowskiego, i cofnąć genealogię tej linii również do połowy XVII w.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    Dziękuję bardzo za informacje o rodzinie Lissok oraz Losoń. Może Pan zdradzić z jakich dokumentów Pan uzyskał te informacje?
    Trzymam kciuki za wątek Zofii Kocurowskiej.

    Zygmuncie,

    Akta Urzędu Stanu Cywilnego w Bieruniu od 1874 r. nadal znajdują się w USC Bieruń i nie ma do nich swobodnego dostępu, i w dającej się przewidzieć przyszłości raczej się to nie zmieni.

    Niemniej biorąc pod uwagę podane przez ciebie informacje w pierwszej kolejności sprawdziłbym USC Tychy i/lub Urbanowice, ponieważ nazwisko Loska licznie występuje w samych Tychach, jak i okolicy, mam tutaj zwłaszcza na myśli Jaroszowice i Wygorzele, a te podlegały pod USC Urbanowice.

    Akta z tych dwóch urzędów znajdziesz w Archiwum Państwowym w Pszczynie, w przypadku akt z Tychów są dostępne skorowidze od 1874 r., zaś dla Urbanowic te zaczynają się od 1888 r.

    Korzystałeś zapewne do tej pory z indeksów parafii Bieruń dostępnych na stronie geneteki, a ta obejmowała wspomniane wyżej Jaroszowice i Wygorzele, stąd też i nazwisko Loska, ale parafia to jedno, a akta USC to drugie.

    Swoją drogą dla tego okresu akta cywilne niosą ze sobą znacznie więcej informacji niż metryki kościelne, tak więc podsumowując, na ten moment powinieneś skierować swoje kroki do Archiwum Państwowego w Pszczynie.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    Czy informacja, że ASC gminy Urbanowice zaczynają się od 1888 jest pewna? Pani w Archiwum w Pszczynie zapewniała mnie że te akta zaczynają się od 1874 i prowadzi właśnie moją kwerendę dla lat 1874-1882r. Czyżby aż tak bardzo się pomyliła?

    Pozdrawiam
    Ola

    #29291
    Historyk85
    Użytkownik

    Olu,

    Informacje o rodzinie Nycz vel Lissok i Losoniach uzyskałem dzięki zleceniu kwerend w Archiwum Archidiecezjalnym w Katowicach.

    Obszerniejszych materiałów źródłowych, takich jak umowy kupna, sprzedaży, umowy przedślubne należy szukać przede wszystkim w aktach gruntowych prowadzonych dla danej nieruchomości. Przeglądałem znaczną część dostępnych akt gruntowych (Bieruń, Jaroszowice, Wygorzele) i nie spotkałem jak dotąd w nich dokumentu starszego niż 1754 r.

    Wyjątkiem są tutaj akta gruntowe dóbr rycerskich, które należały głównie do szlachty, te mogą się poszczycić znacznie starszymi dokumentami.

    Osobną kategorię stanowią testamenty, te oczywiście również można znaleźć w aktach gruntowych, jak i oddzielnie, jako część spraw spadkowych prowadzonych przez sądy. Niemniej znów jest to głównie XIX/XX w.

    Dokumenty starsze, tj. sprzed II. poł. XVIII w., nie będące metrykami kościelnymi, z interesującego nas obszaru znajdują się tylko i wyłącznie w Archiwum Książąt Pszczyńskich w AP w Pszczynie. Poza materiałami masowymi, które zawierają suche dane o mieszkańcach, nie ma tam jednak zbyt wiele o rodzinach chłopskich. Znajduje dokumenty i zapisy o mieszkańcach wsi, ale są to wolni sołtysi i młynarze, a więc ówczesna „wiejska elita”. Mieszczanie też się trafiają, ale dominuje Pszczyna, materiałów z Mikołowa czy Bierunia jest znacznie mniej, a jeśli już to ponownie są to osoby z wpływowych i zamożnych rodzin.

    W ten sposób trafiłem na ślad Zofii Kocurowskiej, wymienionej w testamencie Jana Prusa, wolnego sołtysa z Miedźnej z 01.09.1736 r.

    Poza tym Archiwum Książąt Pszczyńskich to archiwum samo w sobie, potężny zespół, opasłe jednostki, nieraz trudno czytelne, poszukiwania są więc żmudne i czasochłonne. No i dominuje szlachta, szlachta i jeszcze raz szlachta…

    Akta USC Urbanowice zaczynają się oczywiście od 1874 r. i są w AP w Pszczynie, ale skorowidze, które są alfabetycznym spisem osób, których dotyczą poszczególne akty urodzeń, ślubów i zgonów zaczynają się od 1888 r. Pisałem o skorowidzach ponieważ bardzo ułatwiają poszukiwania, w przypadku ich braku konieczne jest przeglądanie rocznika po roczniku, strona po stronie.

    Jak by co służę pomocą i wskazówkami.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    #29295
    Margota59
    Użytkownik

    Dzień dobry,
    jestem nowa na forum. Do zarejestrowania się skłoniło mnie pytanie Pana Zygmunta na temat małżeństwa Pawła Żogały i Zofii Loska. Jestem zainteresowana tym tematem z tej racji, że w/w są również moimi przodkami. Poszukiwania prowadziłam on-line w Archiwum Państwowym w Katowicach przeglądając skany akt z USC i ksiąg parafialnych. Punktem wyjścia był również przekaz ustny rodziny. Paweł Żogała, ur. 14.05.1843 r. w Kostuchnie, syn Pawła Żogały i Anny z d. Żmija był żonaty dwukrotnie. Pierwszą żoną była Katarzyna Kubista alias Pajonk/Pająk, ur. 29.10.1845 r., córka Wawrzyńca/Lorenca Kubista alias Pajonk/Pająk i Franciszki z d. Grzyśka. Ślub zawarli 05.07.1869 r. w Mikołowie. Wg mojej wiedzy z tego związku urodziło się 5 dzieci (w najbliższym czasie podam daty narodzin dzieci z pierwszego i drugiego małżeństwa Pawła). Katarzyna zmarła 14.05.1883 roku, a Paweł ożenił się z 23 lata młodszą od siebie Zofią Loską ur. 24.01.1866 w Wygorzelu, córką Józefa Loski i Zofii Agnieszki z d. Gawlik. Podobnie jak Panu Zygmuntowi nie udało mi się dotrzeć do informacji o dacie i miejscu ich ślubu. Najprawdopodobniej było to w roku 1884 , ewentualnie pod koniec 1883 r. ponieważ pierwsze dziecko z tego związku – Agnieszka urodziła się 12.02.1885 r. Wszystkich dzieci z tego związku było 14, najmłodszy syn urodził się w 1909 r. Rodzina mieszkała w Kostuchnie do przełomu XIX i XX w. kiedy to Paweł Żogała sprzedał gospodarstwo w Kostuchnie na rzecz rozrastającej się kopalni „Boże Dary” i za uzyskane pieniądze zakupił dom i ziemię w Mikołowie. Gospodarstwo położone było niemal w centrum Mikołowa, graniczyło m.in. z gospodarstwami Losków, Gruszczyków, sióstr Boromeuszek i ziemi należącej do przemysłowca Hansa Zeumera. Gdy najstarszy syn Franciszek ożenił się dom przekazali synowi, a sami postanowili wznieść nowy dom i budynki gospodarcze tuż nad potokiem Jamna. Paweł Żogała zmarł nagle, podobno na budowie, 07.06.1913 r. Zofia w 1914 roku wyszła ponownie za mąż, odtąd nosiła nazwisko Suchy, przeżyła swojego drugiego męża i zmarła 26.01.1954 r. w Mikołowie, w wieku 88 lat.
    Z poważaniem

    Małgorzata

    #29299
    zygmunt
    Użytkownik

    Dzień dobry,

    Dziękuję bardzo za wszystkie informacje. Pozwoli mi to uzupełnić moje drzewo genealogiczne na familysearch.org. Są tam wpisani Paweł Żogała i Zofia Loska oraz ich dzieci począwszy od wspomnianej Agnieszki do Walentego z 1907 roku. Zapraszam do współpracy.
    Ciekawe tylko, dlaczego mimo zamieszkania w Mikołowie aż do 1907 roku rejestrowali oni swoje nowonarodzone dzieci w USC w Piotrowicach.

    Pozdrawiam,

    Zygmunt

    #29300
    Adam Peter
    Użytkownik

    Dobry wieczór, Pani Małgorzato,
    mam informacje o przodkach Pani protoplastów Pawła Żogały (który urodził się według moich badań 19 maja 1843 r. w Kostuchnie) i Anny zd Żmija, jak też Lorenza Kubisty i Franciszki z.d. Grzyśka. Jestem w trakcie przygotowania książki o mieszkańcach Kostuchny w latach 1712-1851. Z tego powodu posiadam wiele informacji dot. tego okresu. Jeśli jest Pani zainteresowania wymianą informacji – proszę napisać na mail adampeter.recherchen(at)yahoo.de
    Serdecznie pozdrawiam

    Adam Peter

    #29301
    zygmunt
    Użytkownik

    Jeszcze drobna uwaga. Wg mikołowskich ksiąg parafialnych Paweł Żogała, syn Pawła Żogały i Anny z d. Żmija, urodził się ur. 19.05.1843 r.
    (Źródło wpisałem do familysearch).

    Pozdrawiam,

    Zygmunt

Przeglądajasz 15 wpisów - od 151 do 165 (z 173)
  • Musisz być zalogowany aby odpowiedzieć na ten temat.